نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 39
عصر رسالت به نفى علّت فاعلى نيز گرايش داشتند و مى گفتند مرگ و حيات مربوط به گردش روزگار است و اين گذشت زمان است كه ما را به جهان نيستى روانه مى سازد.[1]
«ما آسمان و زمين و آنچه را كه در ميان آنها است بازيگرانه وبى هدف خلق نكرديم، ما آنها را جز به حق (حكمت) نيافريديم، هر چند اكثر آنان نمى دانند، محققاً روز قيامت [3] (يَوْمُ الفَصْل) وعده گاه همه آنان است».
نكته جالب توجه در اين سه آيه اين است كه آنگاه كه در آيه نخست نداشتن هدف را نفى مى كند، در آيه سوم مسأله معاد را پيش مى كشد و از اين طريق حكيمانه بودن راز خلقت را ثابت مى كند و با توجه به برخى از آيه هاى پيشين كه در آن انديشه مخالفان معاد را بازگو نموده است. لزوم[4] معاد بر اساس اصل حكمت الهى و هدفدارى آفرينش كاملاً روشن مى گردد.
4. قرآن در سوره«نبأ» از«خبر عظيم» و اختلاف مشركان در آن سخن مى گويد و مى فرمايد:
[1] (وَقالُوا ما هِيَ إِلاّ حَياتُنا الدُّنْيا نَمُوتُ وَنَحْيى وَما يُهْلِكُنا إِلاّالدَّهْرُ...) (جاثيه/24).
[2] دخان/ 38 40.
[3] يكى از اسامى قيامت«يوم الفصل» است زيرا در قيامت حق و باطل از هم جدا مى شوند.
[4] (إِنْ هِىَ إِلاّ مَوْتَتُنَا الأُولى وَما نَحْنُ بِمُنْْشَرينَ) (دخان/35).
«زندگى جز زندگى نخست كه با مرگ پايان مى پذيردنيست و ما برانگيخته نمى شويم».
[5] نبأ/1 5.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 39