responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 2  صفحه : 227

توضيح مفاد آن به هنگام بحث از اسم «غافر الذنب» خواهد آمد.

اسم چهل و دوم: خير الفاتحين

اين واژه در قرآن يك بار آمده و در همان مورد وصف خدا قرار گرفته است: آنجا كه مى فرمايد:

(قَدِافْتَرَيْنا عَلَى اللّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنا فِى مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللّهُ مِنْها وَما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ فِيها إِلاّ أَنْ يَشاءَ اللّهُ رَبُّنا وَسِعَ رَبّنا كُلّ شىء عِلْماً عَلَى اللّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَومِنا بِالحَقّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الفاتِحينَ). (اعراف/89)

«اگر به آيين شما كه خدا ما را از آن نجات داده است بازگرديم به خدا دروغ بسته ايم پس روا نيست(امكان ندارد) ما به آن بازگرديم مگر خدا بخواهد، دانش او بر همه چيز احاطه دارد، و ما بر خدا توكل كرده ايم، پروردگارا! ميان ما و قوممان به حق داورى كن تو بهترين داورانى».

و به هنگام بحث در اسم «فتاح» مفاد اين اسم نيز روشن مى شود.

اسم چهل و سوم: خير الفاصلين

اين اسم در قرآن يك بار آمده آن هم در مورد خداوند است چنان كه مى فرمايد:

(قُلْ إِنِّى عَلى بَيِّنَة مِنْ رَبِّى وَكَذَّبْتُمْ بِهِ ما عِنْدى ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنِ الحُكْمُ إِلاّ للّهِ يقصّ الحقّ وَ هُوَ خَيْرُالفاصِلينَ).(انعام/57)

«بگو من دليل روشنى از پروردگارم دارم، و شما آن را تكذيب كرديد چيزى كه به آن شتاب داريد(نزول عذاب) نزد من نيست، حكم و فرمان تنها از آن خدا است(حق را بيان مى كند) و او بهترين داوران است».

ابن فارس مى گويد:«فصل» در لغت عرب به معنى جدايى چيزى از چيزى است و به همين جهت حاكم را «فيصل» مى گويند، زيرا او به هنگام

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 2  صفحه : 227
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست