نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 2 صفحه : 177
و زياد به نحوى كه شايسته ساحت پيامبر است آورده است، بنابر اين از دلايل صدق دعوى نبوت او به شمار مى رود.
و باز مى فرمايد:(...تِلْكَ آياتُ الكِتابِ الحَكيم).(يونس/1، لقمان/2)
و نيز مى فرمايد:(يس* وَ القُرآنِ الحَكيم).(يس/1ـ2)
و مى فرمايد:(فِيها يفرَقُ كُلّ أَمْر حَكيم).(دخان/4)
«در آن شب مبارك هر امر محكم و تغيير ناپذيرى مقدّر مى گردد».
حكيم از ماده «حكم» گرفته شده و آن بيش از يك معنى ندارد كه عبارت است از منع و بازدارى و توضيح آن در تفسير اسم «أحكم الحاكمين» گذشت، ولى نكته جالب اين كه در قرآن، هر موقع لفظ حكيم آمده با اوصاف ديگرى نيز مقرون بوده است كه عبارتند از: