نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 2 صفحه : 127
نه تنها موسى تو را حذف مى كند، بلكه خدايان را نيز ترك مى نمايد.
ثانياً: فرض مى كنيم قرائت شاذ صحيح است، ولى لفظ «الهتك» به معنى عبادت نيست، بلكه به معنى خدايى فرعون است كه آيه (أَنَا رَبُّكُمُ الأَعلى)منعكس كننده آن است، يعنى نتيجه آزادى موسى در دعوت، ناديده گرفتن خدايى تو مى باشد.
آرى برخى از اهل لغت مانند راغب، «اله» را به معنى معبود تفسير مى كنند; ولى كلام راغب بر اهل بينش قابل تأويل است، و در غير اين صورت چون با آيات پيشين در تضاد است از اين نظر قابل پذيرش نمى باشد.
تقسيمى به نام توحيد ربوبى والوهى
در كتابهاى وهابيان توحيد به دو قسم «توحيد ربوبى» و «توحيد الوهى» تقسيم شده است، و از واژه نخست، خالقيت، و از دومى، عبادت اراده مى شود; در حالى كه هر دو اصطلاح برخلاف واقع است، زيرا ربوبيت به معنى تدبير و كارگردانى جهان است نه خالقيت، و قرآن علاوه بر توحيد خالقيت بر توحيد در تدبير نيز اصرار مىورزد. در باره توحيد در خالقيت مى فرمايد:(هَلْ مِنْ خالِق غَيْرُ اللّهِ). (فاطر/3)