نام کتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى نویسنده : سبحانی، علیرضا جلد : 2 صفحه : 221
پاسخ:
اساس استدلال را اين تشكيل مى دهد كه مقصود از امر در آيه كه در مقابل خلق آمده«فرمان دادن» است، در حالى كه اگر در همين آيه ومضمون آيات ديگر دقّت شود، روشن مى گردد كه مقصود، امور مربوط به جهان آفرينش است.
توضيح اينكه: گروهى از مشركان، خلقت را از آن خدا دانسته وتدبير را از آن خدا نمايان، ودر حقيقت، در خالقيت موحد بودند ولى در تدبير وكارگردانى جهان آفرينش، مشرك به شمار مى رفتند. خدا در اين آيه وآيات ديگر پس از بيان آفرينش جهان، تدبير امر جهان را مطرح مى كند تا برساند كه خدا هم آفريننده است وهم مدبر وكارگردان، نه اينكه آفرينندگى از آن او وكردگارى از آن ديگران است. مثلا در آيه ديگرى مى فرمايد:
«پروردگار شما خدايى است كه آسمانها وزمين را در شش روز آفريد، آنگاه بر عرش استيلا يافت. امر خلقت وآفرينش را تدبير مى كند وموءثرى در جهان جز به اذن او نيست».