نام کتاب : تعليم و تربيت در اسلام نویسنده : الهامى نيا، على اصغر جلد : 1 صفحه : 16
يادگيرنده را پرورش داده و شكوفا سازد و
قدرت ابتكار و تجزيه و تحليل مطالب را در او زنده گرداند، در اين صورت تعليم واقعى
را انجام داده است و رسالت اصلى خويش را تحقّق بخشيده است. شهيد مطهرى (ره)
مىنويسد:
«هدف تعليم بايد بالاتر باشد. معلّم بايد نيروى فكرى متعلم را پرورش
بدهد و او را به سوى استقلال رهنمون شود. بايد ابتكار او را زنده كند.»[1]
بنابراين، تعليم واقعى آن است كه معلم به عنوان راهنما و راهبر به
يادگيرنده كمك كند، تا قواى فكرى و عقلى او پرورش يافته و به درك صحيح مطالب نايل
آيد و با كمك استعدادها و نيروهاى درونىاش به صورت شايسته، شخصيت عقلانى او را
شكل داده و قوه ابتكار و استقلال فكرى را در او به وجود آورد.
آثار تعليم
تعليم واقعى كه همراه با رشد عقلانى و پرورش و استقلال فكرى است،
آثار ارزشمندى دارد، كه نتايج پربار آن، شامل فرد و جامعه مىگردد. در اينجا به
برخى از آنها اشاره مىكنيم:
1- شخصيت فكرى و عقلانى يادگيرنده را رشد مىدهد و قوّه ابتكار را در
او زنده و تقويت مىكند.
2- قوّه تجزيه و تحليل صحيح مسائل را در متعلم تقويت كرده و بگونهاى
شايسته رشد مىدهد و او را از قضاوتهاى ناحق و عجولانه باز مىدارد.
3- دانشآموز را چنان منطقى و مستدل بارمىآورد كه ديگر نمىتوان
بسادگى او را وادار ساخت تا از آنچه كه آموخته است، دست بردارد و به تقليد
كوركورانه بپردازد.
تعريف تربيت
تربيت از نظر لغوى عبارت است از تغذيه، عهدهدار شدن مراقبت كودك و
سرپرستى او.[2] اما از نظر
اصطلاحى تعريفهاى بسيارى از سوى دانشمندان براى آن ارائه شده
[1] - تعليم و تربيت در اسلام، ص 3، انتشارات الزهراء.