نام کتاب : تعليم و تربيت در اسلام نویسنده : الهامى نيا، على اصغر جلد : 1 صفحه : 17
است كه به برخى از آنها اشاره كرده، در
پايان تعريف جامعى ارائه خواهيم داد.
پستالوزى دانشمند تعليم و تربيت سويسى مىگويد: «پرورش عبارت است از
رشد طبيعى و تدريجى و هماهنگ همه نيروها و استعدادهاى آدمى.»[1]
هربرتاسپنسر فيلسوف مشهورانگليسى گفتهاست: «تربيت عبارتاستاز
آمادهساختن انسان براى آنكه بتواند يك زندگى كامل داشته باشد.»[2]
جولز سيمون فيلسوف و استاد فرانسوى، مىگويد: «تربيت طريقهاى است كه
عقل به وسيله آن عقل ديگر و قلب، قلب ديگر مىشود.»[3]
استاد شهيد مطهرى (ره) مىگويد:
«تربيت عبارت است از پرورش دادن. يعنى استعدادهاى درونىاى را كه
بالقوة در يك شىء موجود است به فعليت درآوردن و پروردن.»[4]
برخى از دانشمندان تعريفهاى ديگرى از تربيت كردهاند، از جمله:
«انتقال معلومات و مهارتها»، «تشكيل عادات و صفات معين در فرد»، «به فعليت رساندن
قوا و استعدادهاى انسان»، «آمادهكردن خودبراى زندگى دراجتماع معين»، «ايجاد محيط
مساعدبراىارضاى رغبتهاى فرد».[5]
گوناگونى تعريفهاى ياد شده، معلول اختلاف نظر در موضوع، روش و هدف
تربيت، ويژگيهاى مربّى و متربّى و ... و اينكه چه مقدار از مسائل يادشده در مفهوم
تربيت مورد نظر قرار گرفته، مىباشد.
با توجه به تعريفهاى مزبور و با ملاك قرار دادن تعريف شهيد مطهرى
(ره) از تربيت، مىتوان تعريفى را كه نسبت به تعريفهاى ديگر كاملتر و از روشنى و
جامعيت بيشترى برخوردار باشد، اين گونه ارائه داد:
«تربيت عبارت است از فراهم كردن زمينهها و عوامل