responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنايى با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل    جلد : 1  صفحه : 15
(*+) غير مجتهد را از محدوده «فقه» خارج مى‌كند. از اين رو، «مقلّد» را نمى‌توان «فقيه» ناميد، اگر چه به همه فتاواى مجتهد خود عالم باشد؛ زيرا علم او از روى دليل نيست، بلكه از روى تقليد است.
موضوع علم فقه‌ موضوع فقه، فعل مكلّف يا موضوع خارجى است، از حيث ثبوت حكمى از احكام شرعى براى آن، زيرا احكام و مسائل فقهى بر محور افعال مكلّفين يا موضوعات خارجى دور مى‌زند و مربوط به اعمال و اقوال هر مكلّف، از نماز و روزه و زكات و حج تا بيع و اجاره و رهن و وكالت و نيز حدود و تعزيرات و قصاص و ديات يا در خصوص موضوعات خارجى است؛ مثل اين كه گفته شود: «خمر، حرام است» يا مانند ساير احكام نجاسات و مطهّرات كه گاهى با فعل مكلّف ارتباط پيدا مى‌كند و گاهى نمى‌كند.
فقيه در پرتو ملكه اجتهاد، حكم فعل مكلّف را از ادلّه تفصيلى به دست مى‌آورد؛ از وجوب و حرمت و حلّيت و صحت و بطلان و ساير احكام تكليفى و وضعى. بنابراين، مى‌توان گفت: موضوع فقه، فعل مكلّف يا موضوع خارجى و محمول آن حكم شارع است كه مسائل فقهى را تشكيل مى‌دهد. «1» منابع فقه‌ از نظر علماى شيعه (به استثناى گروه قليلى به نام اخبارى‌ها) «2» منابع فقه چهار چيز است:
1- قرآن‌ بدون شك، قرآن مجيد اولين منبع احكام و مقررات اسلامى است. البته آيات قرآن‌

نام کتاب : آشنايى با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل    جلد : 1  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست