شكست دانست. وانگهى، روايات معتبرى در باب قيام و مبارزه با فساد و
جهاد و امر به معروف و نهى از منكر و سيره امامان (ع) نقل شدهاند كه با اين دسته
از روايات ناسازگارند.
ب.
وظايف عصر غيبت:
غايب
بودن امام معصوم (ع) وظايف و تكاليفى ويژه براى شيعيان مىآفريند. محققين در بيان
وظايف شيعه در عصر غيبت به اين گونه از وظايف مىپردازند و با استفاده از آيات و
روايات وظايفى را براى شيعيان برمىشمارند. عالم فقيه سيد محمّد تقى موسوى اصفهانى
(ره) در كتاب مكيال المكارم فى فوائد الدعاء للقائم به
تفصيل در اين باره سخن رانده است و هشتاد وظيفه از وظايف شيعيان را برشمرده است.
برخى از اين وظايف عبارتاند از:
1.
كسب معرفت درست از امام زمان (ع).
امامشناسى
از بنيادهاى اعتقادى شيعه است و بنابر آن، شيعيان در هر عصرى بايد امام معصوم (ع)
را بشناسند و از او معرفتى درست و استوار به دست آورند.
در
رواياتى از پيامبر اسلام 6 نيز بدين وظيفه اشارت رفته است؛ همانند روايتى كه
مىفرمايد: «هر كس بميرد به حالى كه امام زمان خويش را نمىشناسد، به مرگ جاهليّت
مرده است.» (الاصول من الكافى، 1/ 377) وظيفه شناخت امام
(ع) در عصر غيبت به صورتى اكيدتر خود مىنمايد؛ زيرا بنابر روايات، در اين روزگار
زمينه شبهات و انحرافات بيشتر است و شيعيان به آزمونهاى دشوار گرفتار مىآيند و
بسيارى از آنان مىلغزند و از راه به در مىروند. از اين رو امامان معصوم (ع)
پيروان خويش را سفارش كردهاند كه در عصر غيبت به خدا پناه آورند و از او بخواهند
تا با شناخت ژرف و استوار از امام، ايمن مانند و از لغزش در دين مصونيت يابند (ر.
ك. الاصول من الكافى، 1/ 336 و 337؛ امامت و مهدويّت، 2/ 259- 191). 2. انتظار
فرج و دعا براى ظهور (انتظار). 3. رعايت ادب در نام بردن امام زمان (ع): در عصر
غيبت نبايد نام مبارك امام زمان (ع) را بر زبان آورد؛ بلكه بايد از او با القاب
خجستهاش ياد كرد؛ همانند حجّت، قائم، مهدى و صاحب الامر (ع). روايات و آراى علما
در اين باره بسيارند. بنابر برخى از آنها به هيچ روى نبايد نام آن حضرت- يعنى م،
ح، م، د- را بر زبان آورد. برخى علما