گرايشهاى
انسانى: رويكرد انسان به باورها يا اعمال خاص
«گرايش»
به معناى ميل و رغبت آدمى به چيزى است (لغتنامه دهخدا، 11/ 16775) و مراد از آن در اصطلاح علم كلام، اعتقادات، باورها
اعمال و رفتارهايى ويژه است كه آدمى به آنها ميل درونى دارد. گرايشهاى انسان بر
دو دستهاند:
مادّى
و معنوى (فلسفه اخلاق، 180). از تفاوتهاى انسان
با حيوان اين است كه او در اعمال و رفتار خويش مجبور نيست و از نيروى غريزه فرمان
نمىگيرد. انسان، مختار است و مىتواند از روى آگاهى راه خويش را در زندگى بيابد.
در منابع روايى شيعه آمده است كه خداوند به فرشتگان تنها عقل بخشيده است و در
حيوانات، تنها شهوت برنهاده است و انسان را از هر دو نصيب داده است. اگر عقل او بر
شهوتش غالب آيد، از فرشتگان برتر مىشود و اگر شهوت بر عقلش پيروز شود، از حيوان
پستتر مىگردد (علل الشرائع، 4).
تعاليم
اسلامى، ميل به مادّيّات را از گرايشهاى ذاتى انسان مىدانند و با آنها به مقابله
برنمىخيزند؛ بلكه به او مىآموزند كه از راهنمايى عقل خويش بهره گيرد و مادّيّات
را- آن گونه كه خداوند رخصت داده است- به خدمت گمارد و گرايشهاى معنوى خود را
بپروراند. ديگر آنكه خداوند انسان را مختار آفريده است و از اين رو، او مىتواند
با آزادى، راه خويش را برگزيند. قرآن كريم با نظرداشت اين حقيقت است كه انسانها
را دو دسته مىداند: دستهاى تنها در پى گرايشهاى مادّى و لذّت و قدرت و ثروتاند
و ستمگرى و نادانى مىكنند و از در ناسپاسى با پروردگار خويش در مىآيند (حج/ 66)
و عجول و شتابگرند (اسراء/ 11) و حريص و بخيلاند (معارج/ 19).
دسته
ديگر به گرايشهاى والاى معنوى تن مىدهند. قرآن اين دسته را مسجود