پيروى كنند.» (حجر/ 42) بنابراين، شيطان- هر چند شر است- ياراى آن
ندارد كه انسان را به گناه وادارد (المبدأ و المعاد، 203- 199). 5. علل ديگرى نيز براى آفرينش شيطان مىتوان برشمرد:
يكى اينكه وجود شيطان براى تكامل انسان ضرورى است؛ زيرا انسان از گذر مبارزه با او
به مقامات والاى بندگى و پرهيزگارى مىرسد (تفسير
نمونه، 1/ 194). دوم آنكه چون انسانها مختار آفريده شدهاند، به هر روى،
برخى از آنان- شيطان موجود باشد يا نباشد- به گناه خواهند لغزيد. وجود شيطان تنها
يكى از مصداقهاى آزمايش الهى است و مصاديق ديگرى نيز براى آن مىتوان يافت (دائرة المعارف قرآن كريم، 1/ 571). از آنچه درباره
علت آفرينش شيطان بيان شد، علت امهال او نيز آشكار مىگردد.
***
فمينيسم: زن محورى؛ نهضت آزادىخواهى زنان
فمينيسم(feminism) از مفاهيم غربى است كه بر انديشههاى اومانيستى (انسانمحورى)
استوار است. بنابر ديدگاه فمينيستى، زنان بايد در همه جنبههاى سياسى، اقتصادى،
اجتماعى و غيره، به فرصتها و امتيازات برابر با مردان دست يابند (فرهنگ واژهها، 423). فمينيست كسى است كه
معتقد است زنان به دليل جنسيّت خود دچار تبعيض هستند و نيازهاى مشخّصى دارند كه
ناديده گرفته شدهاند و لازمه برآوردن اين نيازها، تغيير اساسى در نظامهاى جامعه-
همچون نظام حقوقى، نظام سياسى و نظام فرهنگى- است (مسئله
زن، اسلام و فمينيسم، 247). هر چند آرا و
گرايشهاى فكرى فمينيستى يكسان نيستند، همه آنها بر دو اصل پاى مىفشارند: اوّل.
زنان تحت ستم و تبعيضاند و اين، ناشى از جنسيّت آنها است؛ دوم. ستم و تبعيضى كه
به زنان روا مىشود، اصالت ندارد و بايد از ميان برود (فرهنگ
واژهها، 424).
موج
نخست فمينيسم از جوامع مسيحى برخاست كه نگاه سختگيرانه و تحقيرآميزى به حقوق
زنان- از جمله حقوق مالى و سياسى- داشتند. تفكّر فمينيستى در موج دوم روى به افراط
نهاد و شعارهايى همانند زنان بدون مردان، تحسين تجرّد و تقبيح ازدواج را برگزيد