عقيده مسلمانان درباره عصمت و معصومان يكسان نيست. شيعيان دوازده
امامى معتقدند كه پيامبر اسلام 6، امامان دوازدهگانه (ع) و حضرت فاطمه زهراء (س)،
همگى معصوماند؛ ولى اهل سنّت، فقط پيامبر 6 را معصوم مىدانند.
مسلمانان
همه پيامبران الهى را معصوم مىشمارند؛ ولى درباره چگونگى عصمت آنان اختلاف نظر
دارند. دستهاى از مسلمانان، پيامبران را از دروغ معصوم مىدانند و برخى ديگر
معتقدند كه عصمت از دروغ، فقط در تبليغ وحى لازم است.
اعتقاد
شيعه بر اين است كه پيامبران، امامان دوازدهگانه (ع) و حضرت فاطمه زهراء (س) در
همه عمر خويش از هرگونه گناه و خطا- كوچك و بزرگ و عمدى و سهوى- پاك و مبرّايند (شرح المواقف، 7 و 8/ 2636؛ سرمايه ايمان، 90).
***
علائم ظهور امام زمان (ع)
رخدادهايى
را گويند كه در آستانه ظهور امام غايب (ع) در جهان پيش مىآيند.
نشانههاى
ظهور، غير از شرايط ظهورند.
مهمترين
تفاوتهاى آنها عبارتاند از:
الف.
ظهور به شرايط خود، ارتباطى علّى و منطقى و بستگى حقيقى و واقعى دارد؛ بدين معنا
كه تنها هنگامى تحقّق مىپذيرد كه شرايط آن فراهم آيد. علائم ظهور چنين نيستند و
امكان ظهور بدون آنها نيز فراهم است. البتّه برخى علائم همانند قتل نفس زكيّه پيش
از ظهور تحقّق مىيابند و در تحقّق شرايط مؤثّرند؛ ولى اين به معناى آن نيست كه
شرط ظهور امام غايباند. ب. هنگام ظهور، همه شرايط موجودند؛ امّا نشانهها چنين
نيستند؛ زيرا گاه نشانهاى پديدار مىشود و سپس از ميان مىرود و نشانهاى ديگر
نمودار مىگردد (تاريخ الغيبة الكبرى، 398- 395).
انواع
نشانهها:
بنابر
روايات بزرگان معصوم (ع)، نشانههاى ظهور، بر دو دستهاند:
الف.
نشانههاى حتمى:
مراد
نشانههايى است كه بىگمان پيش از ظهور تحقّق مىيابند و بر هيچ شرط و قيدى معلّق
نيستند؛ امّا تحقّق نشانههاى غير حتمى معلّق به شرطهايى است. روايتى از امام صادق
(ع) نقل است كه به اين دو دسته نشانه تصريح دارد و از جمله، خروج