للاصول فى احاديث الرّسول، 2/ 189) ثالثاً، بر
مسلمانان واجب است در نماز خويش بر پيامبر 6 سلام گويند و برايش دعا كنند:
«السلام عليك ايّها النبىّ و رحمة اللَّه و بركاته.» اين سلام، از باب تبرّك و
تشريفات نيست؛ بلكه واقعى است؛ سلامى است از زندهاى به زندهاى ديگر كه شنوا و دانا
است. قرآن كريم مىفرمايد:
«و
بگو [هر كارى مىخواهيد بكنيد] كه به زودى خدا و پيامبر او و مؤمنان در كردار شما
خواهند نگريست.» (توبه/ 105) رواياتى پر شمار نيز بر جواز زيارت پيامبر 6 گواهى
مىدهند كه علّامه امينى آنها را در الغدير
فراهم آورده است.
از
آن دستهاند: دار قطنى از عبداللَّه بن عمر نقل كرده است كه پيامبر 6 فرمود:
«هر
كس مرا زيارت كند، شفاعتم بر او واجب مىشود.» (السّنن، 2/ 278؛ الاحكام السّلطانيّة، 105) طبرانى در معجم كبير و غزّالى در احياء العلوم از عبداللَّه بن عمر نقل كردهاند كه پيامبر 6 فرمود: «هر كس به
زيارتم آيد، بر من لازم است به روز قيامت شفاعتش كنم.» (احياء
العلوم، 1/ 306؛ الغدير،
5/ 97) نيز از امام باقر (ع) نقل است كه پيامبر 6 فرمود: «هر كس به زيارتم آيد-
چه آن گاه كه در دنيايم و چه آن گاه كه در آن سرايم- به روز قيامت شفيع او باشم.»
(خصال صدوق، 2/ 406؛
بحارالانوار، 97/ 139) از على بن ابىطالب (ع) روايت كردهاند كه فرمود:
«چون
حج مىگزاريد و سپس بيتاللَّه را ترك مىگوييد، حجّ خويش را با زيارت رسول خدا به
كمال رسانيد؛ زيرا ترك زيارت او گونهاى جفاكارى است و شما بدين كار مأمور شدهايد.
حجّ خود را با زيارت قبورى به كمال رسانيد كه خداوند بر شما واجب كرده است
زيارتشان كنيد و حقّشان را به جاى آوريد.» (علل
الشرائع، 460؛ بحارالانوار،
97/ 139) بدين سان، زيارت قبور، به دليل عقل، فطرت، كتاب، سنّت و اجماع مسلمانان،
پسنديده است.
زيارت
زنان مسلمان:
وهّابيان
بر حرمت زيارت قبور براى زنان، بيش از مردان پاى مىفشارند. شكّى نيست كه بيشتر
احكام اسلام براى مردان و زنان يكساناند و اگر استثنائى در ميان آيد، نيازمند
دليل است. پيامبر 6 خطاب به مسلمانان فرموده است: «زُوروا القبورَ فَانّها تُذَكِّرُكُمُ
الآخِرَةَ.» (سنن ابن ماجه، 1/ 500) هر چند خطاب اين
روايت به