responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 281

للاصول فى احاديث الرّسول‌، 2/ 189) ثالثاً، بر مسلمانان واجب است در نماز خويش بر پيامبر 6 سلام گويند و برايش دعا كنند: «السلام عليك ايّها النبىّ و رحمة اللَّه و بركاته.» اين سلام، از باب تبرّك و تشريفات نيست؛ بلكه واقعى است؛ سلامى است از زنده‌اى به زنده‌اى ديگر كه شنوا و دانا است. قرآن كريم مى‌فرمايد:

«و بگو [هر كارى مى‌خواهيد بكنيد] كه به زودى خدا و پيامبر او و مؤمنان در كردار شما خواهند نگريست.» (توبه/ 105) رواياتى پر شمار نيز بر جواز زيارت پيامبر 6 گواهى مى‌دهند كه علّامه امينى آنها را در الغدير فراهم آورده است.

از آن دسته‌اند: دار قطنى از عبداللَّه بن عمر نقل كرده است كه پيامبر 6 فرمود:

«هر كس مرا زيارت كند، شفاعتم بر او واجب مى‌شود.» (السّنن‌، 2/ 278؛ الاحكام السّلطانيّة، 105) طبرانى در معجم كبير و غزّالى در احياء العلوم‌ از عبداللَّه بن عمر نقل كرده‌اند كه پيامبر 6 فرمود: «هر كس به زيارتم آيد، بر من لازم است به روز قيامت شفاعتش كنم.» (احياء العلوم‌، 1/ 306؛ الغدير، 5/ 97) نيز از امام باقر (ع) نقل است كه پيامبر 6 فرمود: «هر كس به زيارتم آيد- چه آن گاه كه در دنيايم و چه آن گاه كه در آن سرايم- به روز قيامت شفيع او باشم.» (خصال صدوق‌، 2/ 406؛ بحارالانوار، 97/ 139) از على بن ابى‌طالب (ع) روايت كرده‌اند كه فرمود:

«چون حج مى‌گزاريد و سپس بيت‌اللَّه را ترك مى‌گوييد، حجّ خويش را با زيارت رسول خدا به كمال رسانيد؛ زيرا ترك زيارت او گونه‌اى جفاكارى است و شما بدين كار مأمور شده‌ايد. حجّ خود را با زيارت قبورى به كمال رسانيد كه خداوند بر شما واجب كرده است زيارتشان كنيد و حقّشان را به جاى آوريد.» (علل الشرائع، 460؛ بحارالانوار، 97/ 139) بدين سان، زيارت قبور، به دليل عقل، فطرت، كتاب، سنّت و اجماع مسلمانان، پسنديده است.

زيارت زنان مسلمان:

وهّابيان بر حرمت زيارت قبور براى زنان، بيش از مردان پاى مى‌فشارند. شكّى نيست كه بيش‌تر احكام اسلام براى مردان و زنان يكسان‌اند و اگر استثنائى در ميان آيد، نيازمند دليل است. پيامبر 6 خطاب به مسلمانان فرموده است: «زُوروا القبورَ فَانّها تُذَكِّرُكُمُ الآخِرَةَ.» (سنن ابن ماجه‌، 1/ 500) هر چند خطاب اين روايت به‌

نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 281
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست