يا اعمال نيكى كه ديگران از آن بهره گيرند (بحارالانوار، 6/ 293 و 294). در منابع دينى آمده است كه خيرات- از عبادت گرفته
تا صدقات و انفاقات- در عالم برزخ و جهان آخرت ارواح مؤمنان را برخوردار مىسازند.
بدين روى، فقها در ابواب مختلف فقه، مباحثى همچون قضاى عبادات ميّت و اجير گرفتن
براى او مطرح ساختهاند. رواياتى فراوان از تكامل نفوس ناقص در برزخ ياد كردهاند.
برخى از اين روايات بيان كردهاند كه نفوس ناقص و اطفال، در عالم برزخ تحت تعليم
انبياء و اولياى الهى قرار مىگيرند و براى ورود به عالم قيامت آماده مىشوند. از
امام صادق (ع) نقل است كه فرمود: «اطفال شيعيان ما را حضرت فاطمه (س) تربيت
مىكند.» (همان، 226؛ معادشناسى، 3/
119) در روايتى از امام كاظم (ع) آمده است.
«اگر
يكى از دوستان و شيعيان بميرد و نتواند قرآن بخواند، در برزخ بدو مىآموزند تا
خداوند متعال در قيامت درجات او را بالا بَرَد. درجات بهشت به شمار آيات قرآن است.
به قارى قرآن گويند بخوان و بالا برو، و او مىخواند و بالا مىرود.» (الاصول من الكافى، 2/ 443) ورود به برزخ،
خود، حركتى تكاملى است؛ چنان كه ورود به قيامت فصلى ديگر است از حركت تكاملى انسان
به سوى خدا. رنجهايى كه در برزخ با بالا رفتن درك و فهم و روشن شدن چهره برزخى
اعمال زشت دامان مؤمن را مىگيرند، روح او را مىپالايند و پاك مىسازند. از آن
سو، نعيم بهشتى كه در زندگى برزخى به مؤمنان صالح مىرسد، شوق آنان را به بهشت و
ديدار حق افزون مىكند و بر حركت تكاملى آنان به سوى خدا مىافزايد؛ چنان كه به
تصريح قرآن، شهيدان، پس از مرگ از روزىهاى الهى مىخورند (معاد،
بازگشت به سوى خدا، 2/ 155 و 131؛ بحارالانوار، 6/ 369؛ آل عمران، 171- 169). تكامل در قيامت با مرگ از حيات برزخى
و نفخ صور اوّل (نفخ صور) آغاز مىشود. ارواح برزخى به نظامى بالاتر و اولين عالم
از عوالم حشر گام مىنهند. اين انتقال نيز خود تحوّلى تكاملى براى روح است. روح،
همراه بدن، به نخستين عالم از عوامل حشر وارد مىشود و منازل و مواقف را يك به يك
طى مىكند. در هر عالمى، كمالاتى بر مىگيرد تا شايسته راه يافتن به عالم بالاتر
مىشود.