نظر به اصلاح خُلق و خوى مردمان دارد و ارزشهاى اخلاقى را هدف گرفته
است؛ چونان كه پيامبر اسلام 6 فرموده است: «جز اين نيست كه من براى به كمال
رسانيدن مكارم اخلاق برانگيخته شدم.» (مستدرك الوسائل، 11/ 187)
***
بهشت: جاى ابدى رستگاران در جهان آخرت
جايى
است خوش آب و هوا و فراخ و پُر نعمت و آراسته كه نيكوكاران پس از مرگ، در آن
جاودانه مىشوند (فرهنگ معين). در نظرگاه قرآن، مؤمنان و صالحان سرانجام
به جايى ابدى به نام «جنّت» مىروند و زندگى پرنعمت و خوشى را در پيش مىگيرند.
بنابر آيات قرآن، اين وعده الهى، قطعى است (مريم/ 61). از نامهاى ديگر بهشت
مىتوان به فردوس، جنّة المأوى، جنّة النّعيم، جنة الخلد و جنة عدن اشاره كرد (ص/
50). قرآن از دو بهشت ياد كرده است: يكى در عالم برزخ كه موقّت است و ديگر در آن
جهان كه جاودان است (الرّحمن، 46؛ پيام قرآن، 6/ 334). بنابر روايات بزرگان معصوم (ع) مناظر بهشت هر چشمى را
خيره مىكنند و نعمتهايش پايان نمىپذيرند و شادىاش از ميان نمىرود و اقامت در
آنجا هميشگى است. كسى در آنجا آسيب نمىبيند و هراسى ندارد و زندگى در آنجا به كام
بهشتيان است (ميزان الحكمة، 1/ 434 و 2624؛ پيام قرآن، 6/ 304- 229). قرآن كريم، بهشت را ابدى
و ماندگار خوانده (فرقان/ 15 و 16) و وسعت آن را به اندازه زمين و آسمان دانسته
است (آل عمران/ 133).
اينكه
برخى نعمتهاى بهشتى، مادّىاند، موجب شده است كه مشهور بر آن روند كه بهشت، مكانى
جسمانى است (گوهر مراد، 660؛
پيام قرآن، 6/ 336- 323). البتّه اين مكان، در ظواهر عالم جسمانى ما نيست؛
بلكه در حجب آسمانها و زمين است. از اين رو است كه بهشت آشكار نمىشود مگر پس از
ويران شدن اين عالم جسمانى و فساد و اضمحلال اجرام سماوى و به پايان رسيدن دنيا (الشّواهد الرّبويّة، 300؛
پيام قرآن، 6/ 344- 338).