صلح حطيطه جايز
و صحيح است؛ خواه مورد آن عين باشد، مانند اينكه مصالحه بر نصف يا يك سوم خانه
مورد اختلاف صورت گيرد[2] و يا دين، مانند مصالحه بر بعض دين مورد ادّعا[3] چنان كه
در دين مدت دار نيز طلبكار مىتواند بر بخشى از دين مصالحه كند و آن مقدار را در
ازاى دريافت نقدى باقى مانده بدهى اسقاط نمايد[4]
( صلح)
[1]تذكرة الفقهاء 16/ 7 ؛ مسالك الافهام 14/ 218
[2] تذكرة
الفقهاء 16/ 10
[3] 13
[4] جواهر الكلام 25/ 36 ـ 37 .
صلح مُحابات محابات
صلوات
صلوات: درود فرستادن.
صلوات در عرف
شرع عبارت است از درود فرستادن بر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و اهل بيت او
عليهم السّلام يا ديگر مقربان درگاه الهى. از آن به مناسبت در باب طهارت و صلات
سخن گفتهاند.
فضيلت صلوات:
صلوات بر محمد و آل محمد عليهم السّلام مستحب مؤكد است و روايات فراوانى در فضيلت
و پاداش آن وارد شده است[1]از جمله: در روايتى از محمد بن مسلم، از امام باقر يا
امام صادق عليهما السّلام آمده است: «در مقام سنجش اعمال [ در قيامت ] عملى
سنگينتر از صلوات بر محمد و آل محمد [ عليهم السّلام ] نمىباشد. اعمال فرد در
كفه ترازو گذاشته مىشود و كم مىآيد و چون صلوات بر آن افزوده مىشود، موجب رجحان
و سنگينى آن مىگردد»[2] در روايتى ديگر از امام صادق عليه السّلام آمده است: «دعا
همچنان در پس حجاب مىماند و بالا نمىرود تا آنگاه كه بر محمد و آل محمد [عليهم
السّلام] صلوات فرستاده شود»[3]
صلوات كامل: در
صلوات بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله، خاندان آن حضرت نيز داخل مىباشند؛ از
اين رو، صلوات بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بايد با صلوات بر خاندان آن حضرت
توأم باشد و صلوات بدون آن، ابتر و ناقص است[4]