responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 96
جنس باشد، آيا افزونى يكى بر ديگرى ربا و حرام است يا نه؟ مسئله اختلافى است. اين اختلاف به اختلاف در ثبوت ربا در هر معاوضه‌اى و يا اختصاص آن به بيع برمى‌گردد. بنابر ديدگاه نخست، ربا در صلح نيز جارى مى‌شود، بر خلاف ديدگاه دوم. از سوى ديگر، اختلاف ياد شده بنابر ديدگاه مشهور است كه صلح را عقدى مستقل مى‌دانند، وگرنه بنابر قول فرع بودن عقد صلح، شكى نيست كه در صلحى كه فرع بيع است، ربا جريان دارد. البته اگر مقدار دو جنس مورد مصالحه معلوم نباشد، صلح صحيح است، هرچند احتمال افزونى يكى بر ديگرى داده شود[21]

صلح بر طلا و نقره: در صلح بر طلا و نقره مسكوك [= درهم و دينار] قبض و تحويل آن به طرف مقابل در مجلس عقد لازم نيست، مگر بنابر ديدگاهى كه صلح را عقدى مستقل نمى‌داند[22]

( آشتى) ( آتش بس) ( اصلاح)


[1]منهاج الصالحين (خويى) 2/ 192 ؛ كلمة التقوى 4/ 195 ؛ فقه المعاملات/ 487

[2] توضيح المسائل مراجع 2/ 312

[3] شرائع الاسلام 2/ 367 ؛ قواعد الاحكام 2/ 172 ؛ فقه الامام جعفر الصادق 4/ 85

[4] الحدائق الناضرة 21/ 85

[5] جواهر الكلام 26/ 211

[6] كتاب السرائر 2/ 64 ؛ الحدائق الناضرة 21 / 83

[7] الانوار اللوامع 12/ 233 ـ 234 [8]الحدائق الناضرة 21/ 85 ـ 88 ؛ جواهر الكلام 26/ 212 ؛ وسيلة النجاة/ 388 ؛ مهذب الاحكام 18/ 167

[9] المبسوط 2/ 288 ـ 289

[10] الحدائق الناضرة 21/ 86 [11]جواهر الكلام 26/ 219 [12]مهذب الاحكام 18 / 169

[13] 170

[14] وسيلة النجاة/ 389 ؛ منهاج الصالحين (خويى) 2 / 192 ؛ هداية العباد (گلپايگانى) 1 / 407

[15] منهاج الصالحين (خويى) 2/ 192

[16] هداية العباد (گلپايگانى) 1/ 407 ؛ مهذب الاحكام 18/ 171

[17] وسيلة النجاة/ 390 ؛ هداية العباد (گلپايگانى) 1/ 407 ـ 408 ؛ مهذب الاحكام 18/ 172

[18] جواهر الكلام 26 / 212 ـ 213

[19] 215 ـ 217

[20] وسيلة النجاة/ 390 ؛ هداية العباد (گلپايگانى) 1/ 408 ؛ مهذب الاحكام 18/ 173 ؛ كلمة التقوى 4/ 204

[21] الروضة البهية 4/ 180 ؛ الحدائق الناضرة 21/ 107 ؛ وسيلة النجاة/ 390 ؛ مهذب الاحكام 18/175 ـ 176

[22] الروضة البهية 4/ 180 .

صلح حطيطه

صلح حطيطه : مصالحه بر بعض حق مورد ادعا.

حطيطه از «حطّ» به معناى كم كردن است. صلح حطيطه عبارت است از مصالحه بر بخشى از حق مورد ادّعا؛ عين باشد يا دين[1] از آن در باب قرض و

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 96
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست