خاصى معتبر نيست و با هر جملهاى كه بر آن دلالت داشته باشد تحقق مىيابد، مانند
«اللّهم صلِّ على محمدٍ و آل محمدٍ»، «اللّهم صلِّ على محمدٍ و آله»، «صلّى اللّه
عليه و آله»، «صلوات اللّه عليهم». جايگزين كردن «اهل بيته» و «عترته» به جاى «آل
محمد» نيز جايز است.
افضل در كيفيت
صلوات، صلواتى است كه در روايات آمده و به گونههاى مختلف وارد شده است، مانند
«صلوات اللّه و صلوات ملائكتِهِ و انبيائِهِ و رُسُلِهِ و جميع خلقهِ على محمدٍ و
آل محمدٍ و السّلام عليه و عليهم و رحمةُ اللّهِ و بَرَكاتُهُ» و «اللّهم صلِّ
على محمدٍ و آل محمدٍ كما صليّتَ على ابراهيم و آل ابراهيم و بارِك على محمدٍ و آل
محمدٍ كما بارَكتَ على ابراهيم و آل ابراهيم إنَّكَ حميدٌ مجيدٌ»[5]
صلوات هنگام
نام بردن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله: به قول مشهور صلوات فرستادن هنگام ذكر
نام رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مستحب است، حتى در حال نماز و هنگام قرائت.
برخى آن را واجب دانستهاند[6]
آيا استحباب يا
وجوب صلوات اختصاص به ذكر نام عَلَم آن حضرت، مانند محمد و احمد دارد يا شامل
القاب، كنيه و ضميرى كه به اسم آن گرامى برمىگردد نيز مىشود؟ برخى به عدم تفاوت
ميان اسم، لقب، كنيه و ضمير در حكم ياد شده تصريح كردهاند[7] برخى گفتهاند: كنيه
و القاب مشهور و رايج، مانند ابوالقاسم، رسول، رسول اللّه و نبى به اسم عَلَم آن
حضرت ملحقاند؛ ليكن القاب و كنيههايى كه اين گونه نيستند، مانند خير الخلق و نيز
ضمير، چنين حكمى ندارند، هرچند در آنها نيز احتياط پسنديده است[8]