responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 98
خاصى معتبر نيست و با هر جمله‌اى كه بر آن دلالت داشته باشد تحقق مى‌يابد، مانند «اللّهم صلِّ على محمدٍ و آل محمدٍ»، «اللّهم صلِّ على محمدٍ و آله»، «صلّى اللّه‌ عليه و آله»، «صلوات اللّه‌ عليهم». جايگزين كردن «اهل بيته» و «عترته» به جاى «آل محمد» نيز جايز است.

افضل در كيفيت صلوات، صلواتى است كه در روايات آمده و به گونه‌هاى مختلف وارد شده است، مانند «صلوات اللّه‌ و صلوات ملائكتِهِ و انبيائِهِ و رُسُلِهِ و جميع خلقهِ على محمدٍ و آل محمدٍ و السّلام عليه و عليهم و رحمةُ اللّه‌ِ و بَرَكاتُهُ» و «اللّهم صلِّ على محمدٍ و آل محمدٍ كما صليّتَ على ابراهيم و آل ابراهيم و بارِك على محمدٍ و آل محمدٍ كما بارَكتَ على ابراهيم و آل ابراهيم إنَّكَ حميدٌ مجيدٌ»[5]

صلوات هنگام نام بردن پيامبر صلّى اللّه‌ عليه و آله: به قول مشهور صلوات فرستادن هنگام ذكر نام رسول خدا صلّى اللّه‌ عليه و آله مستحب است، حتى در حال نماز و هنگام قرائت. برخى آن را واجب دانسته‌اند[6]

آيا استحباب يا وجوب صلوات اختصاص به ذكر نام عَلَم آن حضرت، مانند محمد و احمد دارد يا شامل القاب، كنيه و ضميرى كه به اسم آن گرامى برمى‌گردد نيز مى‌شود؟ برخى به عدم تفاوت ميان اسم، لقب، كنيه و ضمير در حكم ياد شده تصريح كرده‌اند[7] برخى گفته‌اند: كنيه و القاب مشهور و رايج، مانند ابوالقاسم، رسول، رسول اللّه‌ و نبى به اسم عَلَم آن حضرت ملحق‌اند؛ ليكن القاب و كنيه‌هايى كه اين گونه نيستند، مانند خير الخلق و نيز ضمير، چنين حكمى ندارند، هرچند در آنها نيز احتياط پسنديده است[8]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست