مختلف الشيعة 6/ 286 ـ 288 ؛ الروضة البهية 3/ 254 ـ 255
[8] قواعد الاحكام 3/ 548 ؛ الروضة البهية 9/192
ـ 193
[9] مهذب الاحكام 16/ 130 .
فتوا
فتوا: رأى مجتهد در احكام شرعى.
فتوا [= فتوى]
اسم مصدر از افتاء، در لغت به معناى پاسخ دادن به سؤال آمده است؛ چنان كه استفتاء
در لغت در معناى درخواست پاسخ از امرى مشكل و مبهم به كار رفته است. فتوا در
اصطلاح عبارت است از حكمى شرعى كه مجتهد آن را به عنوان نظر و رأى خود اظهار
مىكند. فتوا به فتاوى يا فتاوى جمع بسته مىشود.[1]
به فتوا دهنده
«مفتى» و به مقلّدى كه فتوا را از او مىگيرد «مستفتى» گويند. از احكام آن در باب
اجتهاد و تقليد سخن گفتهاند.
حجّيت فتوا:
فتوا در صورتى كه مستند به دليل معتبر شرعى، همچون كتاب خدا و سنّت باشد، حجّت و
معتبر است. از اين رو، فتوايى كه مستند به غير دليل معتبر شرعى باشد، مانند
قياس(قياس) و استحسان(استحسان) حجّت نيست و عمل به آن حرام است(اجتهاد).
ويژگيهاى مفتى:
كسى كه بر مسند فتوا مىنشيند و مردم براى گرفتن احكام شرع به او رجوع مىكنند
بايد داراى ويژگيهايى به شرح زير باشد:
به خدا،
يگانگى و صفات او و نيز به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و نيز مقامات او همچون
عصمت، همچنين به جانشينان آن حضرت [= امامان معصوم عليهم السّلام] و جايگاه آنان،
معرفت داشته باشد.
همچنين بايد به
كتاب آسمانى اى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آورده است عالم باشد. علم به
كتاب خدا حاصل نمىشود، مگر پس از علم به زبان عربى، شناخت ناسخ و منسوخ، عام و
خاص و مطلق و مقيد آن. بنابر اين، مفتى بايد عالم به همه آنها باشد و نيز بايد از
سنّت و ناسخ و منسوخ و عام و خاص و مطلق و مقيّد و حقيقت و مجاز آن آگاه باشد.
همچنين اجماع و موارد آن و احكام صحيح و ناصحيح آن را بداند.