دعا خواندن در
قنوت به فارسى، بلكه ـ بنابر قول منسوب به مشهور ـ به هر زبانى جايز است؛ از اين
رو، بسيارى از فقها دعاى غلط در قنوت را جايز دانستهاند به شرط آنكه غلط فاحش
وتغيير دهنده معنا نباشد.[9]
امامت امام
جماعتى كه قرائتش غلط است براى كسانى كه قرائتشان درست است، صحيح نيست؛ خواه قادر
بر اصلاح آن باشد يا نباشد.[10] برخى در صورتى كه نتواند غلط را اصلاح كند، حكم به
كراهت امامت كرده و در صورت قدرت بر اصلاح و ترك آن و غلط خواندن قرائت، نماز او و
نيز مأمومان را در فرض آگاهى داشتن از آن باطل دانستهاند.[11] برخى ديگر غلطى را كه
تغيير دهنده معنا باشد، زيانبخش دانستهاند نه هر غلطى را.[12]
در نماز پاسخ
دادن به سلام غلط نيز واجب است، مگر آنكه غلط در حدى باشد كه سلام به شمار نرود[13](
سلام).
بر كسى كه آيه
سجده واجب را غلط تلاوت كند يا از كسى كه غلط تلاوت مىكند، بشنود، سجده واجب
نيست.[14] برخى احتياط وجوبى را در به جا آوردن سجده دانستهاند.[15]
حج: بر عمره و
حج گزار واجب است تلبيه(تلبيه) را صحيح ادا كند و تلفظ غلط آن در صورتى كه قادر
است با تلقين ديگرى و يا آموختن، آن را صحيح ادا كند، كافى نيست. اما اگر امكان
تلقين و آموختن نباشد، در اينكه اكتفا به تلبيه غلط جايز است يا احتياط در جمع
ميان آن و نايب گرفتن مىباشد، اختلاف است.[16]
چنانچه وكيل
هنگام قربانى حج، نام موكل خود را غلط بگويد، نيت او از جانب موكل كافى و قربانى
مجزى است.[17]
تجارت: بنابر
قول به اشتراط عربى بودن الفاظ عقود و ايقاعات، آيا شرط است كه الفاظ عقود و
ايقاعات به عربى صحيح ادا شوند يا خواندن آنها به گونه غلط نيز كفايت مىكند؟
مسئله محل اختلاف است.[18] برخى غلط در ماده، هيئت و اعراب را در صورتى كه به نظر
عرف، به معناى مقصود از معامله زيان نرساند، بى اشكال دانستهاند.[19]