responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 437
و يا محروميت مالى را عقوبت قرار داده است، مانند محروميت قاتل از ارث مقتول، به شرط وجود نسبت خويشاوندى ميان آن دو و از روى ستم بودن قتل[4]

مكان و زمان شريف در شدت عقوبت تأثير دارد( احترام)؛ از اين رو، چنانچه كسى در مسجد الحرام يا مسجد النبى صلّى اللّه‌ عليه و آله و يا حرم(حرم) يا در ماه رمضان و يا ماههاى حرام مرتكب گناهى شود، كيفرش تشديد مى‌شود.[5]

چنانچه مولا برده خود را كيفر شديد دهد، مانند آنكه گوشش را ببرد، به قول مشهور، برده به طور قهرى آزاد و از ملك مولا خارج مى‌شود[6] ( تنكيل).


[1]لسان العرب، واژه «عقب»

[2] مفتاح الكرامة 20/ 5 ؛ مستند الشيعة 17/ 443

[3] المعتبر 2/ 680 ؛ غنية النزوع/ 194

[4] من لايحضره الفقيه 4/ 334 ؛ الإنتصار/ 596

[5] جواهرالكلام 41/ 373 ـ[374] 6 . الروضة البهية 3/ 22 ؛ المناهل/ 605 ـ 606 .

عقود عقد

عقود اذنى

عقود اذنى: مقابل عقود عهدى.

عقود اذنى، بر عقدهايى اطلاق مى‌شود كه در آنها تعهّد و التزام وجود ندارد؛ بلكه تحقق و بقاى آنها تنها در گرو اذن است و با برداشته شدن اذن، آن عقود نيز به هم مى‌خورند. وديعه، عاريه و وكالت غير عقدى از اين قبيل اند.[1]

آيا اطلاق عقد بر اين نوع عقود، حقيقى است يا مجازى و از روى تسامح؟ برخى گفته‌اند: عقد عبارت است از عهد مؤكّد و چون در عقود اذنى عهدى وجود ندارد و قوام آنها به اذن است، در حقيقت عقد نيستند؛ ليكن به جهت اشتمال آنها به ايجاب و قبول، از روى مسامحه به آنها اطلاق عقد شده است.[2] مقابل عقود اذنى، عقود عهدى (عقود عهدى) قرار دارند. از احكام عنوان ياد شده در باب تجارت سخن گفته‌اند.

تحقق و قوام عقود اذنى بسته به اذن و رضايت است و در آن صيغه خاصى شرط نيست و به هر صورت كه اذن و رضايت از آن فهميده شود كفايت مى‌كند. بنابر اين، شرايطى كه در صيغه عقد لازم، مانند عربى بودن، موالات و

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 437
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست