responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 426
ليكن كاربرد آن مهر كنيز است؛ چنان كه عنوان مهر در باره زن آزاد به كار مى‌رود؛ از اين رو، به زن آزاد «مَهيره» گويند[2] برخى گفته‌اند: عُقر، مهر زنى است كه از روى شُبهه با او آميزش شده است( آميزش به شبهه) و بر آميزش كننده در زن آزاد مهر المثل و در كنيز يك دهم در صورت باكره بودن و يك بيستم درصورت بيوه بودن ثابت مى‌شود كه‌بايد بپردازد. برخى در كنيز به مهر المثل قائل شده‌اند[3]

( مهر)


[1]جواهر الكلام 31/ 2

[2] مسالك الافهام 8/ 13 ـ 14

[3] كشف الرموز 1/ 515 .

عقرب

عقرب: كژدم/ هشتمين برج از برجهاى دوازده گانه، بين ميزان و قوس.

از آن به معناى نخست در بابهاى طهارت، صلات، حج، تجارت و اطعمه و اشربه سخن گفته‌اند.

احكام: مردار حيوانى كه خون جهنده ندارد پاك است.[1] به نظر مشهور، در حكم ياد شده تفاوتى ميان انواع جانوران نيست؛ ليكن برخى قدما عقرب و وزغ را استثنا كرده و مردار آن دو را نجس دانسته‌اند.[2]

چنانچه عقرب در چاه آب بميرد، در اينكه واجب است سه دلو آب از چاه كشيده شود يا يك دلو و يا هيچ يك واجب نيست، اختلاف است[3](آب چاه).

به قول مشهور، نوشيدن مايع[4] و نيز وضو گرفتن و غسل كردن[5] با آبى كه عقرب در آن مرده مكروه است.

كشتن عقرب در حال نماز[6] و نيز احرام جايز است.[7]

عقرب از مسخ شدگان است كه خدا در امّتهاى پيشين، برخى را به صورت آن مسخ كرده است[8](مسوخ).

خريد و فروش و نگهدارى جانوران موذى، از جمله عقرب جايز نيست.[9]

خوردن عقرب كه از حشرات( حشرات) به شمار مى‌آيد، حرام است.[10]

از احكام عقرب به معناى دوم در باب حج و نكاح سخن گفته‌اند.

مسافرت و نيز عقد ازدواج هنگامى كه قمر در برج عقرب است، كراهت دارد.[11]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 426
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست