responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 233
چنان كه مستحب است عرض آن به اندازه‌اى باشد كه يك طرف آن روى طرف ديگر قرار گيرد[6] برخى مقدار ياد شده در طول و عرض را واجب دانسته‌اند[7]

از آداب خاك سپارى ميّت زن، داخل كردن جنازه در قبر از عرض و ميّت مرد از طول، از طرف سر است.[8]

قصاص: به قول مشهور، در قصاص جراحت( جراحت) رعايت برابرى جراحت از جهت طول و عرض آن لازم است؛ ليكن از جهت عمق لازم نيست.[8] برخى همسانى از جهت عمق را نيز لازم دانسته‌اند.[9]


[1]جواهر الكلام 1/ 172 ـ 173

[2] 2 / 138

[3] العروة الوثقى 1/ 364 ـ 365

[4] الحدائق الناضرة 2 / 291 ـ 294 ؛ جواهر الكلام 2 / 208 ـ 214 [5]الحدائق الناضرة 5/ 559 ـ 560

[6] الروضة البهية 1/ 415 ؛ جواهر الكلام 4/ 167

[7] رياض المسائل 2/ 170 ؛ العروة الوثقى 2/ 63

[8] جواهر الكلام 4/ 283 ؛ العروة الوثقى 2/ 119

[9] مسالك الافهام 15/ 272

[9] مهذب الاحكام 29/ 10 .

طول و عرض بلد

طول و عرض بلد: مقدار فاصله هر شهر با مبدأ طول و مقدار فاصله آن از خط استوا.

عنوان طول و عرض بلد يا طول و عرض جغرافيايى از اصطلاحات علم هيئت [= دانش اخترشناسى] و از مباحث مهم و كاربردى اين علم به شمار مى‌رود. دانشمندان اين علم، براى شناخت جهات شمالى يا جنوبى و نيز شرقى يا غربى شهرها دو امتداد قرار داده‌اند: يكى امتداد بين شمال و جنوب و ديگرى بين مشرق و مغرب. اولى را امتداد عرضى و دومى را امتداد طولى ناميده‌اند.

دانشمندان علم هيئت در مبدأ و آغاز عرض جغرافيايى بلاد اختلاف ندارند و همه آنان بر اينكه مبدأ آن دايره معدّل النهار [= خط استوايى] است اتفاق نظر دارند.

عرض جغرافيايى هر شهرى مقدار فاصله آن شهر از خط استوا بر حسب درجه است. بنابر اين، مبدأ عرض جغرافيايى، خط استوا مى‌باشد و آن را اگر در شمال خط استوا باشد، عرض شمالى يا مثبت و اگر در جنوب آن باشد، عرض جنوبى يا منفى گويند.

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 233
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست