responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 254

آن و سوزاندن با آتش يا غلتاندن از بلندى، مانند كوه با دست و پاى بستهمخيّر است.(52)

اگر بر شخصى چند حدّ ثابت شود، ابتدا حدّى اجرا مى‌گردد كه اجراى آن سبب فوت ديگر حدود نگردد؛ بنابر اين، كسى كه مستحق تازيانه و رجم است، نخست حدّ تازيانه و سپس حدّ رجم بر او جارى مى‌شود. در صورت عدم فوت، حاكم در تقديم هر يك بر ديگرى مخيّر است، مانند حدّ دزدى و قذف.(53)در وجوب يا استحباب درنگ پس از اجراى حد اوّل به منظور بر طرف شدن آثار آن، اختلاف است.(54)

تعجيل در اجراى حد:پس از اثبات حد، تعجيل در اجراى آن، در صورت امكان واجب و تأخير آن بدون عذر جز در موارد ذيل حرام است.(55)

الف.زن آبستن تا زمان وضع حمل و طهارت از نفاس(56)( --> نفاس).

ب.زن شيرده تا زمان شيرخوارگى كودك، مگر آنكه براى كودك دايه‌اى پيدا شود.(57)برخى گفته‌اند: با وجود دايه نيز قبل از آنكه مادر آغوز( --> آغوز)را به نوزاد بدهد حد بر او جارى نمى‌شود.(58)

ج.بيمار و مستحاضه( --> استحاضه)در خصوص تازيانه تا زمان بهبود. در صورتى كه تعجيل مقتضاى مصلحت باشد، مانند آنكه احتمال بهبود بيمار نرود، به تعداد لازم از شمار تازيانه از شاخه نازك درخت جمع‌آورى و يكباره بر بيمار زده مى‌شود.(59)بر زن حائض حد جارى مى‌شود.(60)

د.حدّ تازيانه در هواى بسيار گرم تا آخر روز و يا بسيار سرد تا وسط روز.(61)

هـ .پناهنده به حرم( --> حرم)تا زمان خروج از آن، مگر آنكه در خود حرم مرتكب سبب حد شده باشد.(62)

در جواز يا حرمت اقامه حدّ تازيانه بر مسلمان در سرزمين كفر( --> دار الحرب)اختلاف است. بعضى در صورت بيم پيوستن وى به كفّار قائل به عدم جواز و لزوم تأخير تا خروج وى از سرزمين كفر شده‌اند.(63)برخى مطلقا جايز ندانسته‌اند.(64)برخى نيز قائل به كراهت شده‌اند.(65)

حضور در محلّ اقامه حد:اعلام اجراى حد به مردم، بلكه امر به حضور


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 254
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست