9. عمره تمتّع طواف نساء ندارد؛ امّا عمره قران و افراد بنابر مشهور طواف نساء دارد.
10. در تمتّع، تقديم طواف زيارت و سعى بر وقوف به عرفات و مشعر در حال اختيار جايز نيست؛ برخلاف قران و افراد كه بنابر مشهور جايز است.
11. براى مفرِد و قارن تأخير طواف زيارت، سعى و طواف نساء از ايّام تشريق و انجام دادن آنها در طول ذيحجّه جايز است؛ برخلاف متمتّع كه تأخير، حرام يا مكروه ـ بنابر اختلاف اقوال در مسئله ـ است.
12. بنابر قولى در تمتّع پس از احرام به حج، به جا آوردن طواف مستحب حرام است؛ ليكن در دو قسم ديگر به اتفاق فقها جايز است.
13. در تمتّع، بستن احرام تنها با تلبيه و در حج قران، بنابر قول مشهور، علاوه بر تلبيه با اشعار و تقليد نيز صحيح است.
14. در تمتّع، قربانى واجب است و در دو قسم ديگر مستحب.
15. براى مُفْرِد عدول به حج تمتّع در فرض جواز آن بر وى، جايز است؛ ليكن بر متمتّع عدول از حج تمتّع به افراد درحال اختيار جايز نيست. در حج قران، نه عدول از آن جايز است و نه عدول به آن.(10)
حجر
حَجْر: بازداشتن شخص از تصرف در همه يا بعض اموالش.(1)
برخى، احكام حجر را در يك باب به همين نام آورده و ضمن آن احكام مفلّس را يادآور شدهاند؛ امّا برخى ديگر دوباب مستقل به نام حجر و مفلّس قرار دادهاند.
اسباب:اسباب حجر ـ اعم از جزئى و كلّى ـ بسيار است؛ ليكن مهمترين آنها عبارتند از: نابالغ بودن( --> كودك)، ديوانگى( --> ديوانگى)، بردگى( --> بردگى)، سفاهت( --> سفاهت)، ورشكستگى( --> تفليس)و بنابر قول گروهى بيمارى منجرّ به مرگ(2)( --> بيمارى).