آن است، اختلاف مىباشد. بنابر شرطيت، بر عبادات غير بالغ مميّز، اجر و پاداشى مترتّب نمىگردد ولى بنابر عدم شرطيت، عبادت وى مستحب و بر آن اجر و پاداش اخروى مترتّب مىگردد. قول دوم به مشهور نسبت داده شده است(14)(-->مميّز).
بلوغ و رفع محجوريت:غير بالغ از تصرّف در اموالش ممنوع است(-->حجر). براى تصرّف در اموال و انجام دادن معاملات و رفع محجوريت فرد، علاوه بر بلوغ بايد توانايى (رشد و عدم سفاهت) وى نسبت به انجام دادن معاملات محرز شود(15)(-->رشد).
بلوغ و احكام وضعى:احكام وضعى دو گونه است. منشأ آن، دو گونه بودن افعال صادر از انسان است كه موضوع احكام وضعى قرار مىگيرد.
1. افعالى كه قصد و اراده فاعل در موضوع قرار گرفتن آنها براى احكام شرعى دخيل است، مانند عقود(-->عقد)و ايقاعات(-->ايقاع).
2. افعالى كه بدون قصد و اراده فاعل موضوع احكام شرعىاند، مانند آميزش، مباشرت نجاست و تلف كردن مال ديگرى كه به ترتيب، موضوع جنابت، نجاست و ضمان هستند.
بلوغ در افعال نوع دوم شرط نيست، ليكن در نوع نخست، مشهور قائل به شرطيت بلوغ در صحّت عقود و ايقاعات ـ جز در موارد استثنايى ـ شدهاند.(16)
(-->كودك)
بناء
بناء: ساختن(-->ساختمان)/ ساختمان(-->ساختمان)/ ادامه دادن و اتمام عمل عبادى و عدم قطع آن به سبب بروز خلل غير مبطل/ تغيير نيافتن آخر كلمه به اختلاف عوامل، مقابل اِعراب.
از بناء به معناى سوم در بابهايى نظير صلات، صوم و حج سخن رفته است.