responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 137

آن است، اختلاف مى‌باشد. بنابر شرطيت، بر عبادات غير بالغ مميّز، اجر و پاداشى مترتّب نمى‌گردد ولى بنابر عدم شرطيت، عبادت وى مستحب و بر آن اجر و پاداش اخروى مترتّب مى‌گردد. قول دوم به مشهور نسبت داده شده است(14)(-->مميّز).

بلوغ و رفع محجوريت:غير بالغ از تصرّف در اموالش ممنوع است(-->حجر). براى تصرّف در اموال و انجام دادن معاملات و رفع محجوريت فرد، علاوه بر بلوغ بايد توانايى (رشد و عدم سفاهت) وى نسبت به انجام دادن معاملات محرز شود(15)(-->رشد).

بلوغ و احكام وضعى:احكام وضعى دو گونه است. منشأ آن، دو گونه بودن افعال صادر از انسان است كه موضوع احكام وضعى قرار مى‌گيرد.

1. افعالى كه قصد و اراده فاعل در موضوع قرار گرفتن آنها براى احكام شرعى دخيل است، مانند عقود(-->عقد)و ايقاعات(-->ايقاع).

2. افعالى كه بدون قصد و اراده فاعل موضوع احكام شرعى‌اند، مانند آميزش، مباشرت نجاست و تلف كردن مال ديگرى كه به ترتيب، موضوع جنابت، نجاست و ضمان هستند.

بلوغ در افعال نوع دوم شرط نيست، ليكن در نوع نخست، مشهور قائل به شرطيت بلوغ در صحّت عقود و ايقاعات ـ جز در موارد استثنايى ـ شده‌اند.(16)

(-->كودك)

بناء

بناء: ساختن(-->ساختمان)/ ساختمان(-->ساختمان)/ ادامه دادن و اتمام عمل عبادى و عدم قطع آن به سبب بروز خلل غير مبطل/ تغيير نيافتن آخر كلمه به اختلاف عوامل، مقابل اِعراب.

از بناء به معناى سوم در بابهايى نظير صلات، صوم و حج سخن رفته است.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست