responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 688

2. امتثال ظنّى:امتثال ظنّى عمل كردن به ظنّ غير معتبر است، مانند خواندن نماز به سمت قبله ظنّى با امكان دستيابى به علم.

3. امتثال احتمالى:امتثال احتمالى، انجام دادن يكى از اطراف علم اجمالى است در شبهه وجوبى، مانند به جا آوردن نماز ظهر در مثال ياد شده و ترك يكى از آنها در شبهه تحريمى، مانند اجتناب از ظرفى از ظروف در مثال ياد شده.

با امكان امتثال علمى، امتثال ظنّى و احتمالى كفايت نمى‌كند. در كفايت امتثال اجمالى با امكان امتثال تفصيلى در واجب تعبّدى(--> تعبّدى)اختلاف است؛(1)ليكن در واجب توصّلى، امتثال اجمالى كفايت مى‌كند(2)(--> احتياط).

امتثال امر(--> امر)با انجام دادن فعل امر شده به آن و امتثال نهى(--> نهى)با ترك فعل نهى شده از آن تحقّق مى‌يابد. تحقّق امتثال در عبادات، مشروط به قصد قربت است و در غير عبادات(3)و موارد نهى،(4)به صرف فعل يا ترك تحقّق مى‌يابد و در اين صورت نيّت، تنها شرط ترتّب ثواب بر امتثال است.(5)

امتزاج --> اختلاط

امتناع --> خوددارى

امتيار

اِمتيار: تهيّه كردن يا فروختن آذوقه.

در باب جهاد به كار رفته است.

ورود ذمّيان(-->اهل ذمّه)به مسجد الحرام و نيز ساير مساجد، هرچند به قصد عبور يا امتيار، جايز نيست. در جواز عبور و امتيار آنان از حجاز(-->جزيرة العرب)اختلاف است.(1)

امتياز --> تمييز

اُم ِّ داوود --> عمل اُمِّ داوود

امر

اَمر: لفظ مشترك بين معناى طلب و غيرآن.

از آن در اصول فقه، مباحث الفاظ


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 688
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست