در اين قسم از نفقه معتبر نيست و زن، تنها حق استفاده از آن را دارد و لازمه استفاده از آنها تلف شدن نيست، مانند خانه و خدمتكار.
3.نفقهاى كه در تمليكى يا امتاعى بودن آن اختلاف است و آن در چيزهايى است كه پس از مدّتى استفاده، به تدريج تلف مىشود، مانند لباس. مشهور بين متأخران قول دوم است.(1)
براى ملك يا امتاع بودن نفقه فوايدى ذكر شده است، از جمله آنكه در صورت از بين رفتن لباس قبل از گذشت مدّت متعارف و بدون كوتاهى زن، بنابر قول به تمليك، بر شوهر تهيّه لباسى ديگر به جاى آن واجب نيست؛ ولى بنابر قول به امتاع، واجب است، و يا اگر پس از گذشت مدّت متعارف، لباس فرسوده نشود، بنابر قول اول، شوهر بايد لباسى ديگر تهيّه كند، ولى بنابر قول دوم تا فرسوده نشود تهيّه لباس ديگر واجب نيست. البته برخى به اين دو فايده و ساير فوايدى كه ذكر شده، مناقشه و اشكال كردهاند.(2)
نفقه خويشاوندان از هر نوع، امتاع است، نه تمليك(3)(-->نفقه).
امتثال
اِمتثال: اطاعت دستور مولا.
از آن در علم اصول، بحث تجرّى و در فقه باب اجتهاد و تقليد سخن رفته است.
مراتب امتثال:
1. امتثال علمى:امتثال علمى يا تفصيلى است و يا اجمالى. امتثال تفصيلى، انجام دادن متعلّق تكليف با احراز متعلّقِ تكليف بودن آن است. احراز از راه علم و يقين، اماره(--> اماره)و يا اصل معتبر(-->اصل)حاصل مىشود. امتثال اجمالى عبارت است از انجام دادن تمامى اطراف علم اجمالى(--> علم اجمالى)در شبهه وجوبى(-->شبهه وجوبى)مانند علم اجمالى به وجوب نماز ظهر يا نماز جمعه در روز جمعه و عمل به هر دو، و يا ترك تمامى اطرافدر شبهه تحريمى(-->شبهه تحريمى)مانند علم اجمالى به غصبى بودن آب يكى از چند ظرف و اجتناب از همه آنها.