نام کتاب : جدل، استدلال و آداب مناظره در قرآن كريم نویسنده : محمدعلى خزائلى جلد : 1 صفحه : 62
بخش پنجم راههاى دعوت در قرآن
(اُدْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ
وَ اَلْمَوْعِظَةِ اَلْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ)[1] رسول اكرم
صلى الله عليه و آله و سلم به دستور خداوند در قرآن مجيد موظف شده مردم را بر اساس
سه اصل اساسى دعوت به دين نمايد:
1 - سخنان حكيمانه و مستدل و
منطقى
[2] - موعظههاى حسنه و پند
واندرزهاى مفيد و سودمند
3 - از راه مناظره و مجادله احسن
كه خالى از برترىجويى و مِراء و خصومت باشد.
نكته: خداوند در مورد حكمت و
موعظه به پيامبرمىفرمايد به وسيلۀ آن دو مردم را به راه پروردگارت دعوت كن
و در تبليغ و ارشاد از اين دو عنصر اساسى استفاده كن اما در مورد جدل نمىفرمايد
به وسيلۀ آن ابتداء مردم را به راه خدا دعوت كن بلكه مىفرمايد اگر آنان
باتوبه جدال و منازعه پرداختند، با آنها به بهترين راه مجادله كن يعنى جدل يك
ابزار دفاعى است كه براى دفع افكار مخالفين، بعنوان مقابله به مثل به كار مىرود و
شيوه ابتدايىِ دعوت نيست.
1 - حكمت و موارد آن در قرآن
راغب اصفهانى: «اَلحِكْمَة اِصابةُ
الحَقِّ بِالْعِلم و الْعَقل»2. حكمت رسيدن به حق و حقيقت است به وسيله علم و دانش
و عقل و انديشه، لذا مطالب حكيمانه به