نام کتاب : جدل، استدلال و آداب مناظره در قرآن كريم نویسنده : محمدعلى خزائلى جلد : 1 صفحه : 40
برهان از جدل استفاده كند.
2 - توده مردم از درك مقدّمات
برهانيه عاجز هستند زيرا مواد و مقدّمات برهان مثل مقدمات جدل از امور شايع و
مشهور بين مردم نيستند تا از آنها اطلاع داشته باشند و غرض مجادِل اكثراً شكست
دادن و محكوم كردن خصم در حضور مردم مىباشد، لذا پناه مىبرد به استفاده از مقدمات
مشهوره و مسلّمه بين مخاطبين به طريق جدل ولو حق به جانب او باشد و بتواند از
برهان استفاده كند.
3 - هر كسى قوت و قدرت اقامه
برهان يا درك آن را ندارد و يا چون خصمِ او عاجز از فهم مطالب برهانى به شكل قياس
منطقى است، لذا براى الزام وى رو مىآورد به فن جدل.
4 - مبتدى در علوم قبل از رسيدن
به درجهاى كه بتواند اقامه برهان كند براى مطالب عقليه نياز به تمرين دارد و قبل
از تقويت قوه حافظه ناچار است از شيوۀ آسانتر يعنى جدل بهرهبردارى كند و هر
كسى بخواهد با علوم آشنايى پيدا كند و از عقائد و آراء خود دفاع و محافظت كند،
لازم است به قوانين و اصول جدل آگاهى داشته باشد.
فوايد جدل
1 - مجادله كننده آراء سودمند و
نافع خود و يا مكتبش را تأييد مىكند و جواب شبهات اهل باطل را مىدهد.
2 - رياضت دادن به ذهن و تقويت آن
براى اقامه حجت بر مطالب علميه و غير آن.
3 - به دست آوردن حق و يقين در
مسائلى كه به جامعه عرضه مىشود و تميز حق از باطل.
4 - توان محاوره در مجادلات و
منازعات سياسى، اجتماعى، دينى، علمى و ادبى.
5 - سياه كردن روى دشمن يا قانع
كردنِ اشخاص كُند فهم كه به برهان قانع نمىشوند.
نام کتاب : جدل، استدلال و آداب مناظره در قرآن كريم نویسنده : محمدعلى خزائلى جلد : 1 صفحه : 40