نام کتاب : جدل، استدلال و آداب مناظره در قرآن كريم نویسنده : محمدعلى خزائلى جلد : 1 صفحه : 39
اساسى با هم دارند:
1 - اعتماد جدل فقط بر مقدمات
پذيرفته شده است و در آنها شرط نيست كه حق و واقعى در كار باشند زيرا معمولاً شخص
جدلى هدف او طلب حق نيست و در پى شكست خصم مىباشد و از قضاياى مسلّمۀ پيشِ
همه و يا طايفه خاص و يا در نزد مخاطب، استفاده مىكند و كارى ندارد حق باشند يا
باطل.
2 - جدل فقط قائم به دو شخصِ
درگير مىباشد ولى برهان گاهى اقامه مىشود براى تعليم ديگرى و رساندن او به حقايق
لذا گاهى مانند جدل بين دو نفر صورت مىگيرد و گاهى شخص برهان را براى خودش اقامه
مىكند كه نفس خود را به حق برساند و دعوت باطنى او را جواب گويد.
3 - استدلال برهانى و يقينى فقط
يكى است و تعدّدبردار نيست و مثل مسائل رياضى دو دو تا چهار تا است و هر كس نمىتواند
به نفع خود از آن استفاده كند بخلاف استدلال جدلى كه چون مقدماتش از مشهورات و
مسلمات است چه حقيقى باشند و چه غير حقيقى، طرفين مجادله مىتوانند هر كدام از يك
قضيه مشهوره يا مسلّمه بهرهبردارى كنند.
4 - صورت استدلال برهانى فقط به
طريق قياس و رسيدن از كلى به جزيى است اما در استدلال جدلى مجادل مىتواند از
راههاى مختلفِ استدلال، مثل قياس، استقراء و تمثيل استفاده كند پس جدل اعم از
برهان است و اكثراً اعتماد بر استقراء و تمثيل دارد، كه شرح آنها در بخش اول گذشت.
علل و اسباب استفاده از جدل
1 - چون استدلال برهانى مقدمات آن
از يقينيّات و ضروريات است و امور ضرورى در يك قياس، تعددبردار و قابل توجيه و
انكار نيستند، امكان ندارد هر كدام از طرفينِ نزاع از آن به نفع خود استفاده كند و
در هر حالى حق و حقيقت واحد است و وقتى حق با يك دسته بود دسته ديگر ناچار است
براى تأييد مطلوب خود به جاى
نام کتاب : جدل، استدلال و آداب مناظره در قرآن كريم نویسنده : محمدعلى خزائلى جلد : 1 صفحه : 39