responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مناظره حیوانات با حکما نویسنده : احمدی(بهمئی)، یعقوب    جلد : 1  صفحه : 66

وجه است و فوقیّت خود به کدام حجّت و برهان در کدام عهد و زمان و در کدام عصر و دوران ثابت کرده‌اند؟ اگر این تفوُّق به قهر و غلبه است، ما نیز قوّت و شوکت خود ظاهر کنیم و اگر به فضیلت ذاتی است، هر آینه به دلیل و حجیّت عقلی یا نقلی ثابت باید کرد.

مردم چون سخن شتر شنیدند، از آنجا که کبر و نخوت[1] انسانیست، قصد کردند که بانگی بتهور و غضب بر او زنند.

منصف وزیر پیش آمد و گفت: این محکمه مناظره و مجادله است، نه معرکه حرب و مقاتله. سخن به حجّت گویید و طریق انصاف پیش گیرید و از استبداد و استنکار اجتناب نمائید و از مناقشه و مکاوحه[2] محترز باشید که این همه نتیجه وقاهت و سفاهت است علی الخصوص در این مجلس که مَلکِ مُلکاسا بر سریر فَلک فرسای خود نشسته و چندین امرای کامکار و نقبای نامدار بر دو قدم ایستاده‌اند.

حکیم حجاز نزدیک او بود، به رسم عرب بی‌توقف و تکلّف آواز برکشید و گفت:

مثنوی


آغاز سخن به نام پاکی
او می‌دهد از کمال و قدرت
هستی که ز فیض اوست هستی
از قسمت اوست رنج و راحت
چون عقل گذر ندارد اینجا
شاها چو بفَرّ دولتِ پیر
هم مغز بیافرید و هم پوست
میدان که اساس شهریاری


کو می‌کند آدمی ز خاکی
علم و خرد و بیان و حکمت
در قاعده فراز و پستی
او بخشنده مرهم و جراحت
آن کیست که دم بر آرد اینجا
از بختِ جوان شدی جهانگیر
پس کرد پدید دشمن و دوست
از عدل پذیرد استواری


[1] . خودستایی، بزرگ منشی

[2] . علناً دشمنی کردن

نام کتاب : مناظره حیوانات با حکما نویسنده : احمدی(بهمئی)، یعقوب    جلد : 1  صفحه : 66
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست