رواِیات وارده در قضِیّۀ سمُره را
خواندِیم. در آنجا عرض شد که اِین رواِیات بر چند دستهاند: ِیک
دستۀ آنها که از نظر سند شک و شبههاِی ندارند، رواِیت کافِی است که سند آن به عبدالله بن بکِیر
مِیرسد و در آن عبارت «إنّک رجلٌ مضارّ» و «لا ضرر و لا ضرار» هست؛ دستۀ دوّم
رواِیتِی است که از طرِیق ابنمسکان به امام باقر
علِیه السّلام مِیرسد و در آنجا «لا ضررَ و لا ضِرارَ
علِیٰ مؤمن» است؛ دستۀ سوم مرسلۀ صدوق است که شامل عبارت «إنَّک رجل
مُضارّ» است
ولِی «لا ضررَ و لا ضِرارَ» در آن نِیست.
رواِیات عامه در قضِیّۀ سمرة بن جندب
از
طرِیق عامه هم رواِیاتِی در قضِیّۀ سمُره ذکر شده است: در
شرح نهج البلاغه ابنأبِیالحدِید
همِین خبر سمره را از واصل از امام باقر علِیه السّلام نقل
مِیکند،[1] و
همِینطور در بعضِی دِیگر از کتب اهلسنّت هم آمده است.[2]
البتّه بحث
راجع به دلالت رواِیت سمره و تحقِیق راجع به کم و زِیادِی
عبارات آن و اصل مُحکَّم در اِین زمِینه بعداً مِیآِید.
ساِیر رواِیات شامل عبارت «لا ضرر و لا ضرار»
مِیخواهِیم
ببِینِیم که اِین قاعده با عبارت «لا ضررَ و لا ضِرارَ» در
کدامِیک از رواِیات آمده است؟ دو رواِیت از طرِیق
امامِیه آمده است:
رواِیت لا ضرر در حق شفعه
[1]. شرح نهج البلاغة، ابنأبِیالحدِید، ج 4، ص 78.
[2]. سنن أبِیداود، ج 2، ص 173؛ السنن
الکبرِی، بِیهقِی، ج 6، ص ۱5۷.