بررسِی
نظرِیۀ آِیةالله سِیستانِی در تبِیِین
قاعدۀ لا ضرر و لا ضرار (4)
بسم الله الرّحمٰن الرّحِیم
مورد دوم: حکم موضوعات اعتبارِیۀ داراِی آثار
وضعِیۀ عقلائِیه
موضع
دومِی که آِیةالله سِیستانِی در تعِیِین
محتواِی کلام بِیان مِیکند اِین است که مورد حکم، ِیک ماهِیّت
اعتبارِیه باشد، مانند عقود و اِیقاعات، مثل بِیع، ازدواج، طلاق، عتق،
هبه و ساِیر ابواب معاملات که اِینها جزء ماهِیات اعتبارِیه
هستند؛ نه ماهِیات تکوِینِیّۀ خارجِیّه، اعم از فعل و
ذات و اعم از مکلّف و غِیر مکلّف، که اعتبارِی بر آنها تعلّق
نمِیگِیرد، مثل أکل و شرب و نوم و امثالذلک.
جعل و
اعتبار اِین احکام اعتبارِیه بهجهت تنظِیم نظام اجتماعِی و
لازمۀ وجود انسان در تمدّن اجتماعِی حِیات خودش است. انسان بدون
معاملات نمِیتواند در جاِیِی زندگِی کند و بالأخره
باِید داد و ستد داشته باشد. اگر بخواهد در ِیک نظام
اجتماعِی زندگِی کند طبعاً باِیستِی که اهل معامله و بِیع
و شراء باشد و عقود و اِیقاعات و امثالذلک را رعاِیت کند تا بتواند در آنجا
بماند.
شارع
مواردِی را جعل مِیکند: «النّاس مسلّطون علِیٰ أموالهم»،[1] «لا بِیع
إلا فِیما تملِک»،[2] «لا ِیَحِلُّ
مالُ امرئٍ مُسلمٍ إلّا بطِیب نفسه»[3]
و «لا طلاقَ إلّا لمن أراد
الطلاق»[4]