بررسِی نظرِیۀ آِیةالله
سِیستانِی در تبِیِین قاعدۀ لا ضرر و
لا ضرار (1)
أعوذ بالله من الشِّیطان الرّجِیم
بسم الله الرّحمٰن الرّحِیم
الحمدُ لِلّه ربِّ العالمِینَ
و الصلاةُ علِیٰ خِیرةِ الله المُنتجبِینَ محمدٍ
و آله الطّاهرِینَ
و اللّعنةُ علِیٰ أعدائِهم أجمعِینَ
معانِیاِی که براِی
قاعدۀ لا ضرر فرمودهاند تقرِیباً استقصاء شد، البتّه دو سهتا معنا است
که بعداً عرض مِیشود.
معناِی هفتم قاعدۀ لا ضرر: تفسِیر آِیةالله
سِیستانِی راجع به قاعدۀ لا ضرر
معناِی
مهم و خِیلِی خوبِی که در اِینجا شده است و مطلب را بهطور
مستوفِیٰ بِیان کرده است، تفسِیرِی است که آِیةالله
سِیستانِی در همِین کتابشان کردهاند، و چون اِیشان مطلب را
خِیلِی جامع و مفصل راجع به اِین قاعده بِیان کردهاند، من
بهتر دِیدم که خود کلام اِیشان ذکر بشود و فصلفصل روشن بشود تا اِینکه
ببِینِیم منظور اِیشان چِیست. البتّه اِین مطلب را هم
بالإجمال خدمتتان عرض کنم که ما با اِیشان از نقطهنظر نتِیجه تفاوت
چندانِی ندارِیم، فقط از نقطهنظر فنِی در بعضِی از مسائل
اِیشان نظر دارِیم، ولِی از نقطهنظر نتِیجه، مطلب را
بسِیار عالِی بِیان کردهاند و خِیال مِیکنم همانطورِی
است که منظور رواِیت هم به همان کِیفِیت است.
اگر ِیادمان باشد چند روز پِیش عرض شد که
احکامِی که شارع جعل مِیکند، ِیا احکام شخصِیه هستند و
ِیا احکام اجتماعِی، ِیعنِی به مناسبتِی با اجتماع در
ارتباط و در