نقد و بررسِی
مسلک مختار صاحب کفاِیه و شِیخ صدوق در
تبِیِین قاعدۀ لا ضرر و لا ضرار
بسم الله
الرّحمٰن الرّحِیم
معناِی چهارم لاضرر: نفِی حکم به لسان نفِی موضوع
معناِی
دِیگرِی که براِی اِین قاعده شده است، همِین تفسِیر
معروف نفِی حکم به لسان نفِی موضوع است.[1] در
بسِیارِی از مواقع، اهل محاوره براِی تأکِید مطلب و بهجهت
اهتمام و عناِیتِی که به رفع حکم دارند، حکم را به لسان نفِی موضوع
نفِی مِیکنند.
امثلۀ اِین مطلب
زِیاد است: «لا شکّ
لکثِیر الشّک»،[2] «لا صلاة لجار
المسجد إلّا فِی المسجد»،[3] «لا سهو للامام
مع حفظ المأموم»[4] و بالعکس. در اِین موارد، نفِی حکم به لسان نفِی موضوع
شده است، ِیعنِی نفِی موضوع وسِیله و پل و معبرِی
براِی رفع حکم شده است. به عبارت دِیگر، بهجاِی اِینکه شارع
براِی احکامِی که در غِیر ظرفِی که بِیان کرده است بر
موضوع مترتّب مِیشوند، رفع حکم را بکند و خود را به زحمت بِیندازد، با
ِیک عبارت تمام آن احکام را نفِی مِیکند، مثلاً وقتِی
مِیگوِید: «لا شکّ
لکثِیر الشّک»، تمام احکامِی را که در
غِیر ظرف کثِیر الشّک متعلق به شک است با ِیک جمله
برمِیدارد و راه خودش را راحتتر طِی مِیکند. اِین را «نفِی
حکم