عرض شد که
در رواِیات قاعدۀ لا ضرر دو قِید آمده است: ِیکِی
«علِیٰ مؤمن» و ِیکِی «فِی
الاسلام». آقاِیان هر دو قِید را
مقِیِّد گرفتهاند. در ِیک رواِیت داشتِیم: «لا ضرر و لا ضرار
علِیٰ مؤمن»[1] و در رواِیات دِیگر، که ِیکِی مرسلۀ صدوق
بود[2]
و دو تا رواِیت هم از اهلتسنّن بود،[3]
قِید «فِی الاسلام» داشتند.
بررسِی مفاد قِید «علِیٰ
مؤمن» در
رواِیات لاضرر
راجع به «علِیٰ مؤمن» اشکال شده است که «لا ضرر و
لا ضرار» بهواسطۀ
قِید «علِیٰ مؤمن» ناظر به حکم تکلِیفِی است. اِین قِید «علِیٰ
مؤمن» در
اِینجا بهلحاظ جهت عنوانِی و وصفِیاش قطعاً بر ِیک حکم
تکلِیفِی دلالت مِیکند؛ چون در حکم وضعِی بهواسطۀ حکم
به ظهور اسلام، بِین مؤمن و غِیر مؤمن از ساِیر فِرَق
مسلمِین تفاوتِی نِیست.
بنابراِین
بِین اِین رواِیت و ساِیر رواِیتها از اِین نقطهنظر
تعارضِی به چشم مِیخورد. آن «لا ضرر و لا ضرار» به اطلاق
خودش دالّ بر حکم تکلِیفِی و وضعِی است و اِین قاعده با
قِید «علِیٰ
مؤمنٍ» بر حکم تکلِیفِی دلالت مِیکند.