تعداد كتابهاى درسى و آموزشى آمريكا
كه براى پژوهش در نظر گرفته شد و مطالب آن مورد تحليل و بررسى قرار گرفت به بيش از
18 كتاب درسى مىرسد.
تاريخ تحقيق و بررسىها نشان مىدهد
كه در حدود 50 درصد از اين كتابها نسبت به عربها و مسلمانان ديد و گرايشى
بىطرفانه داشتند. در حدود 27 درصد از آنها عموماً داراى گرايشهاى منفى بودند و
22 درصد از آنها گرايش و ديدى مثبت داشتند.
ارتباط بين اسلام و تروريسم و
طرفدارى از اسرائيلىها به دليل تعصب ضدّ فلسطينى و عربى در شأن مكتب آموزشى
آمريكايى كه مدّعى پيشرفته بودن در ميان مكاتب و مدارس است، نيست. اين با وظيفه
مدرسه و اهداف و روشهاى تحصيلى كه همانا آموزش احترام به ديگران و فرهنگهاى آنان
است در تعارض است.
بهتر است وقتى از برخى مفاهيم اسلامى
مانند قرآن و حديث و وضعيت زن در اسلام سخن مىگوييم دقت بيشترى داشته باشيم و
قرآن و حديث را با هم اشتباه نگيريم و همچنين بين آموزههاى اسلام در راه و روش
برخى از مسلمانان تمايز قائل شويم. شايسته است كه مدارس غرب و شرق اصول فرهنگها و
روح اديان آسمانى را بهطور واضح بيان كنند، زيرا اين فرهنگها ملتهاى جهان را به
سوى همبستگى، همكارى، گذشت و زندگى با هم در صلح و صفا و آرامش فرا مىخواند.