responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ماهنامه موعود نویسنده : مؤسسه فرهنگى هنرى موعود عصر    جلد : 78  صفحه : 24

يعنى كسى كه خانه‌اش را ترك نمى‌كند و كنايه از اين است كه شخص، داخل مذهب و راه باطل مردم نمى‌شود. اين خبر بدين معنى نيست كه مردم به حال خود رها مى‌شوند و امر به معروف و نهى از منكر انجام نمى‌شود، زيرا اين دو واجب بزرگ كه واجبات ديگر در گرو آنها هستند، رها مى‌شوند.

معنى اين حديث، مفهوم همان عبارت ديگرى است كه در حديث آمده است‌

كن فى الناس و لا تكن معهم.

در ميان مردم باش ليك با آنها مباش.

اين كارى بس سخت و دشوار است، اما تا زمانى كه دستور بودن در ميان مردم و آميختن با آنها باشد، بايد اين كار را انجام داد تا شخص، آنها را امر به معروف و نهى از منكر كند.

در اين كتاب هم چنين از حضرت اباعبدالله حسين بن على (ع) نقل شده است:

چون نشانه‌اى از آسمان به صورت آتشى بزرگ از جانب مشرق، در شبانگاهان ديدند، آن گاه زمان فرج آل محمد يا فرج مردم است و آن گام‌هاى مهدى (ع) است.

در ينابيع المودة در مورد تفسير اين آيه كه اگر بخواهيم آيتى از آسمان بر آنها فرو فرستيم‌[1] از ابوبصير و ابن جارود از امام باقر (ع) نقل شده است كه ايشان گفتند: «اين آيه در مورد قائم نازل شده و يك منادى از آسمان به نام او و نام پدرش ندا سر مى‌دهد.»

صيحه آسمانى‌

در ينابيع‌المودة در مورد اين كلام خداوند بلند مرتبه:

وَ اسْتَمِعْ يَوْمَ يُنادِ الْمُنادِ مِنْ مَكانٍ قَرِيبٍ يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ.[2]

به عنوان يوم الخروج و صيحه در اين آيه، صيحه‌اى از آسمان است كه در روز خروج حضرت قائم (ع) شنيده مى‌شود.

در البرهان فى علامات مهدى آخرالزمان نيز آمده است:

مهدى خروج مى‌كند در حالى كه روى سر او فرشته‌اى است كه ندا سر مى‌دهد اين مهدى (ع)، خليفه و جانشين خداوند است، پس از او فرمان‌بردارى كنيد.

در بيان، تاليف گنجى شافعى از عبدالله بن عمر نقل شده است: پيامبر (ص) فرمودند:

مهدى خروج مى‌كند و بر سر او ابر سفيدى است و از ميان آن ابر يك منادى ندا سر مى‌دهد كه اين مهدى خليفه و جانشين خدا است، پس از او پيروى كنيد. گفته مى‌شود كه اين ندا به همه جاى زمين مى‌رسد و هر كس، آن را به زبان خود مى‌شنود.

اين معنى و مفهوم، براى برخى كه به غيب و عموميت قدرت خداوند بلندمرتبه ايمان نداشتند، سخت و سنگين بوده است، اما اين مسئله در حال حاضر حل شده است. چرا كه انسان ناتوان، دستگاهى را اختراع كرده كه در مجالس و محافل مختلف و در كشورهاى بزرگ و در مجالس عمومى گذاشته مى‌شود و مثلًا فردى به زبان عربى سخن مى‌گويد و اين دستگاه، سخنان او را به زبان انگليسى، فارسى، فرانسوى و ... ترجمه مى‌كند و ترجمه‌ها را نيز به تفكيك، ميان مردم پخش مى‌كند.

اسلام معجزه‌هاى بسيارى دارد و هر چه علم پيشرفت مى‌كند و تكنولوژى ارتقا مى‌يابد، نشانه‌ها و معجزه‌هايى از آن پديدار مى‌شود.

در البرهان فى علامات مهدى آخرالزمان نقل شده است كه ابونعيم از على (ع) نقل كرده است كه ايشان فرمودند:

مهدى خروج نمى‌كند مگر آنكه يك سوم مردم كشته شوند و يك سوم آنها بميرند و يك سوم از آنها باقى بمانند.

اين حديث شريف اشاره به جنگ‌هاى گروهى دارد كه در گذشته و در حال حاضر در جهان اتفاق افتاده و يا انتظار مى‌رود كه اتفاق افتد، مانند جنگ‌هاى جهانى و جنگ‌هاى داخلى كه گاه‌گاه با بمب‌هاى كشنده و سلاح‌هاى اتمى، هزاران هزار قربانى مى‌گيرند. همچنين اين حديث، اشاره به مرگ‌هاى عمومى و فراگير دارد كه هر از چند گاهى در جاى جاى جهان به خاطر بيمارى‌هاى طبيعى يا مصنوعى و قحطى‌هاى بر اساس علل طبيعى يا غير طبيعى اتفاق مى‌افتد.

نام کتاب : ماهنامه موعود نویسنده : مؤسسه فرهنگى هنرى موعود عصر    جلد : 78  صفحه : 24
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست