يكى از مسائل قطعى و مسلم در ميان
علماى شيعه در طول قرون و اعصار اين است كه بعد از رحلت «على بن محمد سمرى» قدس سره چهارمين نايب خاص حضرت بقية الله (ع) در نيابت
خاصه بسته شده و باب وكالت مسدود گشته و تا روز ظهور آن حضرت، نايب خاصى در ميان
شيعه نخواهد بود. شيعيان در اين برهه از زمان، مسائل شرعى خود را از علماى عامل و
فقهاى كاملى كه قدرت استنباط احكام را دارا بوده، با حليه تقوا و فضيلت آراسته و
از هواى نفس و تعلقات دنيا پيراسته باشند، فرا خواهند گرفت.
اين مطلب نه تنها مورد اتفاق و اجماع
همه علماى شيعه، بلكه يكى از ضروريات مذهب شيعه به شمار مى آيد و لذا نيازى به
استدلال ندارد. يكى از شواهد زنده آن توقيعى است كه روز نهم شعبان سال 329 ق (شش
روز پيش از وفات على بن محمد سمرى)[1] از ناحيه مقدسه شرف صدور پيدا كرده است.
توقيع مذكور از سوى بسيارى از بزرگان
نقل شده كه در زير به برخى از آنها اشاره مى كنيم: شيخ صدوق (م 381 ق) اين توقيع
شريف را از شخصى به نام «ابومحمد حسن بن احمد مكتب» نقل كرده كه متن و ترجمه آن به قرار زير است:
1- حديث گفت براى ما ابومحمد حسن بن احمد مكتب: در
سالى كه شيخ على بن محمد سمرى 1 وفات كرد، من در مدينة السلام [بغداد] بودم، چند
روز پيش از فوت او به خدمتش رفتم. در آن هنگام كه من حضور داشتم توقيعى براى مردم
بيرون آورد كه متن آن چنين بود:
بسم الله الرحمن الرحيم «يا على بن محمد السمرى! اعظم الله اجر
اخوانك فيك، فانك ميت ما بينك و بين ستة ايام، فاجمع امرك و لاتوص الى احد يقوم
مقامك بعد وفاتك، فقد وقعت الغيبة الثانية، فلا ظهور الا بعد اذن الله عزوجل، و
ذلك بعد