responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ماهنامه موعود نویسنده : مؤسسه فرهنگى هنرى موعود عصر    جلد : 1  صفحه : 11

زمينه ساز ظهور حضرت امام مهدى (ع) بشود؟

موعود: پس در مجموع به نظر شما پيروزى انقلاب اسلامى در گسترش فرهنگ انتظار و مهدويت مؤثر بوده است مخصوصا در كشورى مثل لبنان؟

- بله حتما مؤثر بوده است. همانطور كه گفتم در حالتهاى شكست و فشار و يا پيروزى، مثل پيروزى انقلاب اسلامى ايران اصلا مردم سؤال مى كردند: آيا مسأله امام مهدى (ع) از اينجا شروع شده است؟ خيلى سؤالها پيش آمد. بارها تمام نوشته هاى راجع به امام مهدى (ع) را مردم خواندند. حتى غربيها و نه فقط مسلمين، حتى مسيحى ها. حال چرا مسيحى ها؟ علتش اين است كه مسأله امام مهدى (ع) به رجعت حضرت عيسى ارتباط دارد و غربيها به اين اعتقاد خيلى اهميت مى دهند.

موعود: چگونه مسائلى نظير ساختن فيلمهايى در زمينه قيام موعود آخر الرمان را كه با هدف اراوه چهره اى نامناسب از اين قيام توسط غربيها بعد از انقلاب اسلامى شروع شد چگونه ارزيابى مى كنيد؟

- بعد از پيروزى انقلاب اسلامى غربيها شروع كردند به سؤال از ايران و از شيعه و از امام مهدى (ع) حتى يك لطيفه اى هم مى گفتند كه سازمان سيا پرونده اى براى امام مهدى (ع) تشكيل داده و كامل است فقط عكس ايشان را ندارند. اينها سؤالهايشان راجع به امام مهدى (ع) زياد شد و پيدا كردند يك شخصى از فرانسه در 500 سال پيش به نام «نوستر آداموس» كه منجم، طبيب و كشيش بود و اطلاعاتى از آينده نوشته بود. يهوديها هم سوژه پيدا كردند و فيلمى ساختند در هاليوود كه به مدت سه ماه از تمام شبكه هاى تلويزيون آمريكا پخش شد. فيلمش بدين مضمون است كه پيش بينى مى كند كه امام مهدى (ع) مى آيد و زمين جديد و ارض جديدى به وجود مى آورد و امريكا را مى زند و پيروز مى شود بر غرب، بعد و امريكا (غرب) با شوروى به توافق مى رسند و پيمان مى بندند بر عليه پسر پيغمبر كه از مكه خارج مى شود و شكستش مى دهند. اين را خودشان بر نوشته هاى آداموس اضافه كردند و اين فيلم را ساختند و پخش كردند. هدفشان هم اين بود كه بگويند به مردمشان كه خطر اصلى بر عليه تمدن غرب از اسلام و از مكه است. الان آغازش با امام خمينى قدس سره است و فردا با امام مهدى (ع).

موعود: حال اين مسأله مى تواند مطرح باشد كه در مقابل اين حركتى كه عليه تفكر مهدويت شروع شده مسلمين چه استفاده اى مى توانند بكنند به اين مسأله انتظار و ترويج فرهنگ انتظار و مهدويت به عنوان عاملى براى مقابله با تهاجم فرهنگى غرب و حركتهايى كه مى خواهد مسلمين را از خودشان تهى كند استفاده كرد. آيا اين توجه به مسأله مهدويت و انتظار مى تواند در برگشت مسلمين بهاصل خودشان مؤثر باشد؟

- حتما، الان اعتقاد به مهدويت عموميت دارد و در ميان مسلمين اعتقاد به پيروزى اسلام و مسلمين و تحقق وعده الهى، اين يعنى اميد، اميد قطعى كه فرهنگ اسلامى پيروز مى شود. و اين خيلى مهم است و خيلى تاثير دارد. اثباتش از اين نظر و از نظرات ديگر خيلى مهم و مؤثر است. مثلا در اعتقادش به شخصيت و هويت انسان بسيار مؤثر است. گاهى هم البته اثرات منفى دارد به اين معنى كه سوء استفاده از اين اعتقاد بشود. البته از هر چيزى مى شود سوء استفاده كرد ولى ابعاد مثبت اين اعتقاد بسيار زياد است.

موعود: حال اگر ما بخواهيم كمى قدم فراتر بنهيم و اين مسأله را مطرح كنيم كه آيا مى شود ما با توجه به فرهنگ انتظار، وضعيت موجود فرهنگى، اجتماعى و سياسى كشورهاى اسلامى را مورد نقد و ارزيابى قرار دهيم و در واقع بياييم و مسائلى را مثل تعليم و تربيت انسان منتظر، فرهنگ انسان منتظر يا شهرسازى انسان منتظر مطرح كنيم و از فرهنگ انتظار كمك بگيريم بريا دگرگون كردن وضعيت موجود كشورهاى اسلامى و دگرگون كردن ساختار فرهنگى‌

نام کتاب : ماهنامه موعود نویسنده : مؤسسه فرهنگى هنرى موعود عصر    جلد : 1  صفحه : 11
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست