و
صورتگری معنا در آیاتی چون آیات سخن خدا با عموم
اشیا در تکوین آنها یا خطاب به آسمان و زمین در آغاز
خلقت آنها است[1] که در کلام
عربی نیز رواج دارد.
قرآن کریم برای انتقال بهتر حقایق و
مقاصد از آرایههای ادبی زبان عربی مانند تمثیل و
تشبیه استفاده کرده است. گاه ظاهر آیات قرآن از حقیقت و واقعیتی
حکایت دارند که گویا با جزئیات خاصی رخدادهاند. در ظاهرِ
این آیات، تعبیرهای خاص زبان تمثیلی
دیده نمیشود جز آنکه مفاد ظاهری آن با برخی تحلیلهای
عقلی، نامقبول دیدهشده و ضرورت حمل تمثیلی مطرحشده است.
تمثیل در این موارد که گاه به تخیل و صورتگریِ معنا
تعبیر شده است، نقش و کارکرد ضربالمثلها را در زبان عرفی دارد.[2]
در میان
مفسران تابعی، افرادی مانند مجاهد و عطا و از مفسران متقدم ابومسلم و
طبری و از بین معاصران شیعه مفسرانی
مانند طباطبایی، مطهری، جوادی آملی و از اهل تسنن
محمد عبده و دیگران، بعضی از آیات و قصص قرآنی را بر
تمثیل حمل کردهاند.[3]
تمثیل[4]
در سخنان علامه طباطبایی و جوادی آملی بیشتر جنبه
فلسفی - عرفانی داشته و رویکرد هستی شناختی دارد و
کاربرد آن در آیاتی است که درصدد بیان حقایقی از
مراتب بالاتر
[2] - ر. ک. محمد اسعدی، جریان شناسی تفاسیر
معتزله، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۶، ص
۸۴-۸۲
[3] -
پژوهشگران زیادی به بحث تفسیر تمثیلی پرداختهاند؛ مانند
رساله «بررسی نظریه تفسیر تمثیلی درآثار مفسران
معاصر» ازابوالقاسم حسینی زیدی. «تحلیل زبانقرآن و روششناسی فهم آن» از محمّدباقر
سعیدی روشن، «زبان دین و قرآن» از ابوالفضل ساجدی،
«مبانی هنری قصّههایقرآن» از ابوالقاسم
حسینی و «قصّههایقرآن» اثر صالح قنّادی.
[4] -تمثیل یکی ازاسالیب بلاغت است که درنفس
و اقناع عقلی مخاطب تأثیر زیادی دارد. جرجانی تفاوت تشبیه و تمثیل
رادرعمومیت و خصوصیت آن میداند و تمثیل را نسبت به
تشبیه خاص میداند. عبدالقاهر بن عبدالرحمان جرجانی، اسرار البلاغه فی
علم البیان، بیروت: دار الکتب العلمیة،
۱۴۲۲، ج ۱، ص ۹۵. درقرآن تمثیل گاه صریح و گاه غیر صریح
است. علی اصغر حکمت، امثال قرآن. فصلی ازتاریخ قرآن کریم،
تهران: کتابخانه مجازی ادبیات. ۱۳۳۳، ص ۴۸. درتمثیل
غیر صریح ازسیاق عبارت(ماننداعراف۴۰)وجود مثل نمایان است. مثالهایی که درقرآن آمده
ازباب تمثیل است، نه مثال مصطلح. ر.ک. جعفرسبحانى تبريزى، الامثال فى القرآن
الكريم، قم: موسسه امام صادق 7 ۱۴۲۰، ص ۲۱ -۱۷.