هستی
است که در ظرفیت ظاهری و محدود زبان عرفی و مادی
نمیگنجد. درحالیکه در رویکرد ادبی - بیانی،
تمثیل جنبه زبانشناختی دارد و برای برخی مفاهیم
غیبی و فرا طبیعی، حقیقت مستقلی اذعان
نمیشود.[1]
خاستگاه
پیدایش نظریه تمثیلی مواردی چون ورود زبان
نمادین در قرآن، تأثیرپذیری از اندیشمندان غرب
برای دفاع از قرآن، سبک ادبی در تاریخگویی قرآن و
تفسیر آیات مربوط به ماورای ماده برشمرده شده است.[2]
در
برخی تفاسیر، نگرش عقلانی مفسر موجب شده در تفسیر واقعیات
فرا طبیعی عالم شهود تفسیر حسی و تشبیهی
همگون با سنتهای متعارف در عالم شهود ارائه میکنند. تعدادی از
حوادث غیرطبیعی عالم شهود در این تفاسیر در معرض
تحلیلهای تشبیهی و حس گرایانه قرار میگیرد
و اذعان به حوادث غیبی و عقل گریز به حداقل میرسد.[3]
[1] -
محمد اسعدی، جریان شناسی تفسیر معتزلی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
۱۳۹۶، ص ۵۴.
[2] -
مجید معارف، فاطمه تقویان، جایگاه تمثیل و
نماد درداستانهای قرآنی؛ بررسی و نقد نظریه
راهیابی خیال درآن»، پژوهشنامه قرآن و حدیث، دوره
۱۲، شماره۲۴، ۱۳۹۸، ص
۱۶۳.
[3] -
محمد
اسعدی، نقد نگرش عقلانی در جریان تفسیر عقلی
اجتماعی، نشریه مشکوة، ۱۳۸۳، شماره
۹۸، ص۱۲-۱۳.