ششم) اخبار
آحاد محفوف به قرینه مثل اخبار متواتر حجت هستند. [1] اختلاف در تعابیرِ روایات بدین سبب
است که با توجه به موقعیت بینندگان نسبت به چیزی،
تعبیر آنها نیز متفاوت میشود. بهعبارتیدیگر،
متعادلسازی یکچیز با چیز دیگر با توجه به
موقعیت متفاوت بیننده، مختلف است.[2]
هفتم)
منكران اين داستان، هيچ دليلی جز استبعاد ارائه نمیکنند و استبعاد
نزد صاحبان عقل سليم در اینگونه موضوعات، سخنى نزديك به ديوانگى است.[3] دونیم شدن يك كره آسماني، ذاتاً امكان دارد و
دليل عقلي بر محال ذاتي بودن آن و دلیل برهاني بر امتناع وقوعي آن، اقامه
نشده است.[4]
هشتم) بدیهی است اگر
حادثه انشقاق قمر اتفاق نیفتاده باشد، مؤمنان، کفار و منافقین
خیلی زود آن را تکذیب میکردند.[5]
بنا بر روایت انس بن مالک، پیامبر 6 شبهنگام درخواست گروهی از مردم مبنی بر انشقاق قمر را اجابت
کردند. مردم شب خوابند و در خانههای خود و در مکانهای
سرپوشیده هستند. افراد بیدار نیز در بادیهها و صحراها
مشغول صحبت
[1] - محمد علی
ایازی، محسن قمر زاده، نقد نظریه انحصار معجزه پیامبر 6
در قرآن با رویکرد به تفاسیر معاصر، پژوهشهای قرآنی،
شماره ۱، ۱۳۹۴، ص ۹۴.
[3] - محمود بن عبدالله آلوسی , روح المعانى فی
تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، ۱۶
جلدی,چاپ اول، بيروت, دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی
بیضون, ج ۱۴، ص ۷۶.
[4] - عبدالله
جوادی آملی، و حي و نبوت درقرآن صفحه 355.
[5] - احمد بن عبدالحلیم ابن
تیمیه، الجواب الصحیح لمن بدل دین المسیح، محقق:
علی بن حسن المعی، عبد العزیز بن ابراهیم العسکر، حمدان
بن محمد الحمدان، سه جلدی، ریاظ: دار الفضیله، ۱۴۳۱،
ج ۱، ص ۲۵۱.