ایجاد
کند، به شرح قرآن میپردازد، اگرچه گاهی از معنای متداول
بین عرب در زمان نزول قرآن خارج میشود.[1]وی
با ذکر احتمال وجود سبب عادی در ایجاد صاعقه در معجزه بودن حادثه
نوعی تردید ایجاد میکند.
پنجم) عذاب قوم شعیب
در آیاتی از قرآن مانند «وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا
نَجَّيْنَا شُعَيْبًا و الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا و أَخَذَتِ
الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ»[2]،
«فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ
كَانَ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ»[3]
و «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ
جَاثِمِينَ»[4] به عذابهای نازلشده بر قوم حضرت
شعیب اشارهشده است.
[1] - محمد حسین ذهبی، التفسیر و المفسرون، ج
۲، ص ۵۶۷«تفسیره للقرآن علی ضوء العلم
الحدیث».
[2] - هود ۹۴«و هنگامی
که عذاب ما رسید، شعیب و کسانی را که با او ایمان آورده
بودند، با رحمتی از سوی خود نجات دادیم، و کسانی را که
[به آیات ما] ستم کردند، فریاد مرگبار فرا گرفت، پس در خانه
هایشان به رودر افتاده جسمی بی جان شدند.
[3] - شعراء ۱۸۹. پس او را تکذیب کردند؛ در
نتیجه، عذاب روز سایبان [یعنی روزی که ابری
تیره و صاعقه زا سایه
میاندازد] آنان را فرا گرفت، همانا آن عذاب روزی بزرگ بود.
[4] - اعراف ۹۱. سپس زمین لرزه آنها را فرا گرفت؛ و
صبحگاهان بصورت اجسادی بیجان در خانههاشان مانده بودن.