(85987-
85981) 9- وسيله آنها كتاب پايدار ماند، يعنى احكام كتاب در بين مردم برقرار ماند
و مردم به آن احكام عمل كردند، و همچنين به وسيله كتاب آنها جاودانه شدند يعنى با
اجراى اوامر، و نواهى و آنچه سزاوار ايشان بود. و احتمال دارد كه مقصود استوارى
ايشان در امر معاش و معاد به بركت قرآن باشد.
(85999-
85988) 10- اميدى بالاتر از اميدى كه به پاداش الهى دارند، و خوفى بالاتر از خوفى
كه از عذاب خدا و دورى از او دارند، وجود ندارد از آن رو كه اينان يقين به آن اميد
و ترس در آن عالم دارند.
«به خاطر
داشته باشيد، بريده شدن لذّتها و ماندن پيامدهاى نارواى [آنها] را».
[شرح]
(86008-
86003) هدف امام (ع) از اين سخن برحذر داشتن از دنياست.
(3409)
409- امام (ع) فرمود:
اخْبُرْ
تَقْلِهِ (86013- 86012)
[ترجمه]
«او را
آزمايش كن تا دشمنش بدارى».
[شرح]
(86051-
86012) سيد رضى مىگويد: بعضى از مردم اين سخن را از پيامبر (ص) نقل كردهاند،
امّا آنچه تأييد مىكند كه اين سخن از امير المؤمنين است آن است كه ثعلب از ابن
اعرابى نقل كرده كه مأمون گفت: اگر نبود كه على (ع) فرمود: اخبر تقله (بيازما تا
دشمن بدارى)، من مىگفتم: اقله تخبر، (مردم را دشمن بدار تا بيازمايى).