سزاوار آن است از
قبيل آفرينش آسمانها و زمين و آنچه خداوند آفريده، و نيز عبرت گرفتن از آنهاست. و
نام انديشيدن و تفكر را بر علمى كه از راه تفكر به دست مىآيد، اطلاق نموده است،
از باب اطلاق اسم سبب بر مسبّب و ممكن است مقصود امام (ع)، علم به نحوه انديشيدن و
آن قوانينى باشد كه رعايت آنها انديشه را از گمراهى نگاه مىدارد.
(76352-
76348) 13- هيچ عبادتى مانند انجام واجبات نمىباشد چون اينها واجبند و امر واجب
از غير واجب ارزشمندتر است.
(76358-
76353) 14- هيچ ايمانى همسان شرم و بردبارى نيست، يعنى هيچ ايمانى به پايه آن
ايمانى كه با شرم و بردبارى تكميل شده، نمىرسد، و اين همان چيزى است كه اين دو
فضيلت را چنان كه گذشت، شرف بخشيده است، و اينها را بر ايمان از باب مجاز و اطلاق
اسم لازم بر ملزوم به كار برده است.
(76362-
76359) 15- هيچ والايى همانند فروتنى نيست، چون والايى و بزرگى از جمله نيكيها و
فضيلتهاست فروتنى نسبت به بيشترين چيزهايى كه سبب خيرات مىگردند، بالاتر و
ارزشمندتر است، همان طورى كه قبلا نيز بيان شده است.
(76366-
76363) 16- هيچ شرافتى به پاى دانش نمىرسد، كه نام ملزوم را بر لازم از باب مجاز
اطلاق فرموده است، روشن است كه علم بالاترين كمالات است و هيچ شرافتى همانند شرافت
آن نيست.
(76376-
76371) 17- هيچ پشتوانهاى مطمئنتر از مشورت با ديگران، يعنى محكمتر و قويتر از
آن نيست. و شرح اين سخن در عبارت: و لا ظهير كالمشورة، گذشت.
بايد توجه
داشت كه حكم در بسيارى از اين كمالات به اعتبار موارد اكثريت است و هدف امام (ع)
تشويق و ترغيب به عقل، تدبير، تقوى، خوشخويى، ادب، توفيق به وسيله توجه به خدا در
كارها، عمل شايسته، اجر و مزد الهى، ايستادگى در برابر كار شبههناك، پارسايى در
حرام، انديشه و مواظبت