دستيابى به آن هدف
است ناگزير براى انسان رهبرى براى رسيدن هدفهايش مانند توفيق- در زود رساندن به
هدف- وجود ندارد.
(76327-
76323) 8- هيچ تجارتى مانند كار شايسته نيست، كلمه: «تجارة» را از آن رو براى كار
شايسته استعاره آورده است كه همچنان كه تجارت مستلزم سود است، كار شايسته نيز باعث
خير است. و چون ارزش تجارت به ارزش نتيجه و سود آن وابسته است، پس هر چه سود
ارزشمندتر باشد ارزش تجارت بيشتر است، و چون سود اين تجارت اجر و مزد دائمى آخرت
است كه بالاتر از آن سودى نيست، پس تجارت عمل شايسته نيز در بين تجارتها نظير
ندارد.
(76331-
76328) 9- هيچ سودى همچون اجر و مزد الهى نيست، مطلب روشن است.
(76337-
76332) 10- هيچ پرهيزگاريى مانند توقّف در برابر كار شبههناك نيست، گاهى پارسايى
را به توقّف در برابر كارهاى خلاف و حرام تفسير مىكنند. و چون خوددارى از انجام
كارهاى شبههناك چه در جهت حلال بودن و چه در حرام بودن، از بالاترين نوع پارسايى
است و از همه بيشتر به وسيله آن مىتوان از محرمات دورى كرد بنا بر اين، هيچ يك از
ديگر انواع پارسايى نظير آن نمىباشد.
(76343-
76338) 11- هيچ پارسايى مانند پرهيز از حرام نيست. چون به پرهيز از حرام دستور و
فرمان دادهاند و انجام واجب، پايينتر از ديگر انواع زهد است، بنا بر اين پرهيز
از حرام همانند فضيلت واجب بر مستحبّ، برترين نوع پرهيز است.
(76347-
76344) 12- هيچ آگاهيى همچون انديشيدن در كار نيست، يعنى همچون علمى كه از راه
انديشه به دست مىآيد و اين سخن نسبت به آن چيزى است كه ادعا كنند علم است، از قبيل
حفظ سخن ديگران، احاديث، شرح حال بزرگان و امثال اينها و نيز فرا گرفتن علومى كه
از حواس حاصل مىشوند، زيرا علم فكرى و عقلى، كلى و اشرف است، و حكمى كه شارع
مىكند و همچنين خطيب در خطبه مىآورد نيز جنبه كلى دارد. و مقصود از انديشيدن،
انديشه در چيزهايى است كه