responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه شرح نهج البلاغه نویسنده : ابن ميثم بحرانى ت محمدى مقدم و نوايى    جلد : 5  صفحه : 447

معنى اين دو سخن يكى است».

(74216- 74208) امام (ع)، كلمه الوراء را در دو مورد استعاره آورده است، براى كار عاقلانه‌اى كه يك فرد عاقل انجام مى‌دهد و پس از انديشه سخن مى‌گويد، و هم‌چنين براى بى‌خرد كه به دنبال سخنى كه بدون مراجعه به فكر و خرد مى‌گويد، و پس از آن مى‌انديشد كه چه گفته است. مقصود امام (ع) همان است كه سيد رضى (رحمة ...) اشاره كرده و بنا به روايت ديگر مقصود آن است كه آنچه مورد نظر نادان است در داخل دهان اوست يعنى بى‌انديشه بر زبان مى‌آورد، و امّا سخن خردمند ريشه در عقل دارد و جز بر اساس انديشه درست، بر زبان نمى‌راند.

كلمه «قلب» در مورد اوّل به مجاز شامل تصوراتى است كه در قالب الفاظ ظاهر مى‌شود و كلمه لسان به مجاز در مورد الفاظ ذهنى به كار رفته است.

(3036) 36- امام (ع) به يكى از يارانش كه بيمار بود فرمود:

جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطًّا لِسَيِّئَاتِكَ- فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ- وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ- وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِي الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ- وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ الْأَقْدَامِ- وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ- وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ (74342- 74296)

[ترجمه‌]

«خداوند، رنج تو را باعث برطرف شدن گناهانت قرار داده، البته بيمارى پاداشى ندارد، امّا گناهان را از بين مى‌برد، و آنها را مانند برگ درختان مى‌ريزد، بلكه پاداش در گروى گفتار زبان و كردار دست و پاهاست، خداوند پاك- هر كه را از بندگانش بخواهد- به دليل شايستگى و پاكدلى وارد بهشت مى‌سازد».

[شرح‌]

(74406- 74343) سيد رضى- خدايش رحمت كند- مى‌گويد:

«مقصود امام (ع) اين است كه بيمارى خود پاداشى ندارد، زيرا بيمارى از

نام کتاب : ترجمه شرح نهج البلاغه نویسنده : ابن ميثم بحرانى ت محمدى مقدم و نوايى    جلد : 5  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست